Een zakelijke betalingsafspraak moet je binnen 30 dagen nakomen

Regelmatig koop ik mijn groente en fruit op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het is heerlijk om een uurtje te vertoeven op deze multiculturele markt en de unieke sfeer op te snuiven. Afgelopen zaterdag struinde ik weer met een boodschappentas tussen de kraampjes door. In mijn rechterhand hield ik een boodschappenlijstje vast. Mijn vrouw had hierop geschreven: 2 kilo perssinaasappels, tros bananen, 1 kilo belegen kaas en 1 doos scharreleieren. Bij mijn vaste groente- en fruitkraam bestelde ik 2 kilo perssinaasappels. ‘Dat is dan €1,99’, zei de koopman gedecideerd. ‘Dank je wel’, antwoordde ik hem. ‘Vind je het goed als ik deze betalingsafspraak over 3 maanden nakom?’

Boter bij de vis

De marktkoopman keek me verbaasd aan. ‘Ben je nou helemaal gek geworden, antwoordde hij geïrriteerd. ‘Je betaalt me nu die €1,99 of ik wil dat je die sinaasappelen teruggeeft.’ Zijn reactie bracht me niet van mijn stuk. Verwoed deed ik nog een poging om hem te overtuigen. ‘In het bedrijfsleven is het anders heel normaal dat klanten pas na 2 maanden hun rekening betalen.’ Intussen had ik mijn portemonnee al uit mijn kontzak gepakt. Mijn vingers zochten tussen het kleingeld naar een muntje van 2 euro. ‘Met zo’n betalingsafspraak heb ik niks te maken’, pareerde hij mijn opmerking. ‘Op de markt geldt: boter bij de vis. Als je dat niet accepteert, heb je hier niks te zoeken.’

Betalingsafspraak is afspraak

Aan jou de uitdaging om te bepalen of bovenstaand relaas van mijn bezoek aan de weekmarkt echt gebeurd is. Eerlijk gezegd, maakt het niet uit of deze gebeurtenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Bij netwerkbijeenkomsten gebruik ik graag de ‘metafoor van de weekmarkt’ om ondernemers duidelijk te maken dat een betalingsafspraak ook een afspraak is. Met deze elevator pitch lukt het me om ZZP’ers en MKB’ers te overtuigen dat ze geen genoegen moeten nemen met betalingstermijnen van 2 of 3 maanden.

Accepteer geen uitstelgedrag

Soms stellen debiteuren je geduld behoorlijk op de proef. Zorg allereerst dat je debiteurenbeheer op orde is. Factureer op tijd en volgens de regels. Gedragen debiteuren zich toch als een draaikont, dan verdienen ze een schop onder hun kont. Want als je je zelf als ondernemer serieus neemt, dan laat je je geen knollen voor citroenen verkopen. Onderneem dus actie als een klant een betalingsafspraak niet nakomt. Als ondernemer sta je ook in je recht als je verlangt dat je klanten binnen 30 dagen hun factuur betalen. Deze eis komt niet uit de lucht vallen. Voor transacties tussen bedrijven geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Alleen als beide partijen er mee akkoord gaan, is het mogelijk om een betalingstermijn van 60 dagen te hanteren.

Debiteurenbeheer stap voor stap

Hanteer bij debiteurenbeheer een vast stappenplan. Uiteraard geef ik je graag beproefde tips om je hierbij op weg te helpen. Goed debiteurenbeheer begint met het opstellen van een aantal vaste ‘regels’. Wat onderneem je vanaf het moment dat je een factuur verstuurt? Onderstaand schema bevat alle acties na facturatie en een betalingsafspraak van 30 dagen.

  • Dag 1: factuur verzenden
  • Dag 30: factuur vervallen
  • Dag 31: klant bellen, vragen naar betaling
  • Dag 38: betalingsherinnering sturen
  • Dag 45: laatste dringende telefoontje naar uw klant
  • Dag 50: 14 dagen brief/laatste sommatie
  • Dag 64: vordering naar incassobureau

Afspraak maken of meer informatie over betalingsafspraken?

Hanteer je als ondernemer een andere betalingstermijn? Of wil je graag ondersteuning bij het opstellen van een debiteurenschema voor je bedrijf? Incassoplein staan je graag met raad en daad terzijde om debiteuren hun betalingsafspraak te laten nakomen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier op mijn website in om een afspraak te maken.

Bekijk al mijn blogs

Praktische tips voor debiteurenbeheer

Vorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...

Stront aan de knikker? Laat notoire wanbetalers een poepje ruiken

Notoire wanbetalers vertonen asociaal gedrag. Bij mij in de wijk woont Kees, een man die fatsoensnormen aan zijn laars lap. Hij gooit lege bierblikjes in de struiken, maakt lawaai met zijn opgevoerde Tomos en hij laat zijn buldog uit in het speeltuintje aan het eind...

Stinkende incassozaak? Rechercheur Bijleveld lost het op!

Soms begint een incassozaak met een onverwachte ontmoeting. Vorige week liep ik tijdens een wandeling op Strijp-S Herman tegen het lijf: een oude bekende. ‘Maarten’, zei hij resoluut. ‘Je moet me helpen.’ Ik nodigde hem uit om samen een kop koffie te drinken. 5...

Geef draaikonten en wanbetalers een schop onder hun kont

Blijven uw pogingen om een debiteur te laten betalen zonder resultaat? De kans bestaat dat u met een notoire wanbetaler te maken hebt.  Notoire wanbetalers treden graag op als gids tijdens de bekende route die loopt van het kastje naar de muur. Het is heel...

Incasso is geen circuskunstje. Of toch wel?

Mijn eerste bezoek aan het circus staat in mijn geheugen gegrift. Met blozende wangetjes genoot ik op de eerste rij van een onvergetelijke ervaring. Ik kwam ogen en oren te kort om alle circusacts goed te bekijken: de twee clowns en het circusaapje die iedereen aan...

Kredietrapport is zo verfrissend als een ijsje

Als de mussen van de hitte van het dak vallen, is mijn drang naar verfrissing niet te stuiten. De eigenaar van mijn favoriete Italiaanse ijssalon wrijft in zijn handjes als de koperen ploert met zijn zonnestralen de lichtstad teistert. Bij een fervent ijsliefhebber...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...