Regelmatig koop ik mijn groente en fruit op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het is heerlijk om een uurtje te vertoeven op deze multiculturele markt en de unieke sfeer op te snuiven. Afgelopen zaterdag struinde ik weer met een boodschappentas tussen de kraampjes door. In mijn rechterhand hield ik een boodschappenlijstje vast. Mijn vrouw had hierop geschreven: 2 kilo perssinaasappels, tros bananen, 1 kilo belegen kaas en 1 doos scharreleieren. Bij mijn vaste groente- en fruitkraam bestelde ik 2 kilo perssinaasappels. ‘Dat is dan €1,99’, zei de koopman gedecideerd. ‘Dank je wel’, antwoordde ik hem. ‘Vind je het goed als ik deze betalingsafspraak over 3 maanden nakom?’
Boter bij de vis
De marktkoopman keek me verbaasd aan. ‘Ben je nou helemaal gek geworden, antwoordde hij geïrriteerd. ‘Je betaalt me nu die €1,99 of ik wil dat je die sinaasappelen teruggeeft.’ Zijn reactie bracht me niet van mijn stuk. Verwoed deed ik nog een poging om hem te overtuigen. ‘In het bedrijfsleven is het anders heel normaal dat klanten pas na 2 maanden hun rekening betalen.’ Intussen had ik mijn portemonnee al uit mijn kontzak gepakt. Mijn vingers zochten tussen het kleingeld naar een muntje van 2 euro. ‘Met zo’n betalingsafspraak heb ik niks te maken’, pareerde hij mijn opmerking. ‘Op de markt geldt: boter bij de vis. Als je dat niet accepteert, heb je hier niks te zoeken.’
Betalingsafspraak is afspraak
Aan jou de uitdaging om te bepalen of bovenstaand relaas van mijn bezoek aan de weekmarkt echt gebeurd is. Eerlijk gezegd, maakt het niet uit of deze gebeurtenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Bij netwerkbijeenkomsten gebruik ik graag de ‘metafoor van de weekmarkt’ om ondernemers duidelijk te maken dat een betalingsafspraak ook een afspraak is. Met deze elevator pitch lukt het me om ZZP’ers en MKB’ers te overtuigen dat ze geen genoegen moeten nemen met betalingstermijnen van 2 of 3 maanden.
Accepteer geen uitstelgedrag
Soms stellen debiteuren je geduld behoorlijk op de proef. Zorg allereerst dat je debiteurenbeheer op orde is. Factureer op tijd en volgens de regels. Gedragen debiteuren zich toch als een draaikont, dan verdienen ze een schop onder hun kont. Want als je je zelf als ondernemer serieus neemt, dan laat je je geen knollen voor citroenen verkopen. Onderneem dus actie als een klant een betalingsafspraak niet nakomt. Als ondernemer sta je ook in je recht als je verlangt dat je klanten binnen 30 dagen hun factuur betalen. Deze eis komt niet uit de lucht vallen. Voor transacties tussen bedrijven geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Alleen als beide partijen er mee akkoord gaan, is het mogelijk om een betalingstermijn van 60 dagen te hanteren.
Debiteurenbeheer stap voor stap
Hanteer bij debiteurenbeheer een vast stappenplan. Uiteraard geef ik je graag beproefde tips om je hierbij op weg te helpen. Goed debiteurenbeheer begint met het opstellen van een aantal vaste ‘regels’. Wat onderneem je vanaf het moment dat je een factuur verstuurt? Onderstaand schema bevat alle acties na facturatie en een betalingsafspraak van 30 dagen.
- Dag 1: factuur verzenden
- Dag 30: factuur vervallen
- Dag 31: klant bellen, vragen naar betaling
- Dag 38: betalingsherinnering sturen
- Dag 45: laatste dringende telefoontje naar uw klant
- Dag 50: 14 dagen brief/laatste sommatie
- Dag 64: vordering naar incassobureau
Afspraak maken of meer informatie over betalingsafspraken?
Hanteer je als ondernemer een andere betalingstermijn? Of wil je graag ondersteuning bij het opstellen van een debiteurenschema voor je bedrijf? Incassoplein staan je graag met raad en daad terzijde om debiteuren hun betalingsafspraak te laten nakomen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier op mijn website in om een afspraak te maken.