Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n gesprek had ik vorige week tijdens een netwerkdiner. Een ondernemer – met als tekst ‘ontzorgt ICT in het MKB’ op zijn bij Vistaprint gedrukte visitekaartje – had het hoogste woord over zijn betalingsmoraal. ‘Ik betaal mijn facturen nooit op tijd’, zei hij met een triomfantelijke blik in zijn ogen tegen zijn tafelgenoten. ‘Ik wacht altijd één of twee herinneringen af, voordat ik aan mijn verplichtingen voldoe.’

Incassoboer

Meewarig schudde ik mijn hoofd: ik moest deze eigenwijze man van repliek dienen. ‘Hoe zou je het vinden als jouw klanten er dezelfde moraal op na hielden’, pareerde ik zijn stelling? De man in kwestie keek me over zijn design leesbrilletje aan. Ik merkte dat hij zich ongemakkelijk voelde toen ik mijn visitekaartje aan hem overhandigde. Ik hoorde hem slikken, voordat hij stamelde: ‘Oei, het is natuurlijk niet zo slim om in het gezelschap van een incassoboer zo’n statement over wanbetalers te maken.’

Onvoldoende liquide middelen

Ik ben in mijn werkzame leven al voor van alles en nog wat uitgemaakt. De geuzennaam ‘incassoboer’ had ik nog niet eerder gehoord. Ook al is er een wellicht een gelijkenis met de titel ‘spaarvarkensboer’ die ik zelf regelmatig tijdens netwerkbijeenkomsten gebruik. Maar goed, ook deze reactie vroeg natuurlijk om een tegenreactie. ‘Ik ken ondernemers die failliet dreigen te gaan, omdat ze over onvoldoende liquide middelen beschikken’, legde ik hem voor. ‘Wanbetalers kun je missen als kiespijn. Een betalingsafspraak is ook een afspraak. Het is de normaalste zaak van de wereld om je daaraan te houden.’

ICT-boer met kiespijn

Ik merkte dat de overige tafelgenoten blij waren met mijn verbale interventie. De man keek als een ICT-boer met kiespijn. Tussen de carpaccio en de varkensmedaillons met tutti frutti oogstte ik lof met mijn uiteenzetting over het verschil tussen mijn expertises en mijn ondernemerschap. ‘Om eerlijk te zijn, ben ik als ondernemer notoire wanbetalers liever kwijt dan rijk’, vertelde ik glimlachend. ‘Als incassospecialist kan ik ze echter niet missen, omdat ik dankzij wanbetalers een deel van mijn brood verdien’.

Stappenplan debiteurenbeheer

De vrouw rechts naast me vroeg of ik nog enkele tips had om klanten sneller te laten betalen. ‘Ik vind het heel lastig om cliënten waar ik al jaren een goede band mee heb een herinnering of een aanmaning te sturen.’ Ik voelde me gevleid door haar oprechte vraag. ‘Soms moet je de put dempen, voordat het kalf verdronken is’, begon ik mijn antwoord cryptisch. ‘Als je debiteurenbeheer volgens een vast stappenplan uitvoert, dan weten jouw klanten precies waar ze aan toe zijn. Geef me jouw visitekaartje, dan stuur ik je een linkje naar het stappenplan op mijn website. En als je er zelf geen tijd voor hebt, dan weet je me te vinden.’


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...