Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’. Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je hoede te zijn. Vooral als er figuurlijk een oorverdovend ‘ta-tu, ta-tu’ in je oren klinkt. Het spreekwoord zegt niet voor niks: ‘waar rook is, is vuur’. Heb je te maken met notoire wanbetalers? Wees dan een gewaarschuwd mens. Twijfel je over iemands kredietwaardigheid of betalingsmoraal? Zet dan – afhankelijk van de status van het betalingsprobleem – in op de 3 disciplines van creditmanagement. Daarbij speelt het werkwoord ‘voorkomen’ 3x een doorslaggevende rol. Het is de kunst om de klemtoon goed te leggen.
Stap 1 Kredietinformatie: Vertrouw niet op iemands vóórkomen
Kredietinformatie is het eerste ijzer dat Incassoplein in het vuur heeft. Deze stap is cruciaal bij nieuwe opdrachtgevers. Of bij grote opdrachten. Vertrouw (potentiële) klanten niet te snel op hun vóórkomen of mooie blauwe ogen. Een gelikte website, een verleidelijk verkooppraatje aan de telefoon of een flitsende bedrijfspresentatie op YouTube of tijdens een seminar of congres zegt niets over de liquiditeit of betalingsmoraal van een ondernemer. Zorg dat je altijd over actuele kredietinformatie van debiteuren beschikt. En vraag – zeker bij twijfel – een kredietrapport aan. Zo voorkóm je financiële tegenvallers, die notoire wanbetalers uiteindelijk veroorzaken.
Stap 2 Debiteurenbeheer: Voorkómen is beter dan genezen
Wil je wanbetalers voorkomen? Dan is goed debiteurenbeheer een onmisbare schakel in je bedrijfsvoering. Slecht betalende klanten en lange betalingstermijnen hebben consequenties voor je liquiditeit. Ontbreekt de tijd voor professioneel debiteurenbeheer? Incassoplein haalt graag de kastanjes voor je uit het vuur. We checken uw klant vooraf op zijn financiële handel en wandel. We houden consequent uitstaande facturen in de gaten. En vlak voordat de betalingstermijn verstrijkt, nemen we zo nodig contact op met de debiteur. Het is altijd goed om te informeren naar de klanttevredenheid.
Stap 3 Incasso: Voorkóm dat debiteuren moeten vóórkomen
Incasso is een onvermijdelijke stap als je klant de betalingstermijn van een factuur overschrijdt. Of als hij gemaakte afspraken aan zijn laars lapt. Je verkoopt een product of je levert een dienst onder duidelijke betalings- en leveringsvoorwaarden. Volgens deze voorwaarden geldt nadrukkelijk het principe: ‘boter bij de vis’. In ruil voor een product of dienst heb je dus recht op je geld. Wil je wanbetalers voorkomen: accepteer dus geen smoesjes van wanbetalers. Zo nodig legt Incassoplein een debiteur het vuur aan de schenen. We incasseren je rekening. Snel en met oog voor de relatie die je met klanten onderhoudt.
Wanbetalers voorkomen? Maak een afspraak
De kracht van creditmanagement schuilt dus in wisselwerking tussen kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. Wil je liever niet met vuur spelen? Check dan vooraf altijd de kredietwaardigheid van (nieuwe) debiteuren. Met professioneel debiteurenbeheer houd je de inkomstenstroom op peil. Zo voorkom je dat een liquiditeitsprobleem een brandende kwestie wordt. En met incasso verzoek je debiteuren (of wanbetalers) om de betalingsverplichtingen na te komen. Zo blus je een betalingsprobleem dat plotseling ‘oplaait’. Wil je de kracht van creditmanagement inzetten en wanbetalers voorkomen? Je hoeft geen 112 te bellen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier in om Maarten Bijleveld te laten ‘uitrukken’.