Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen honkbalknuppel in de auto liggen’, zei ik lachend. Sommige ondernemers maken geijkte grappen over het vak dat ik serieus beoefen: vorderingen innen. Ik ben ermee gestopt om overal op in te gaan. Je zou ook kunnen zeggen dat ik een olifantshuid heb ontwikkeld voor slechte grappen en veelgehoorde clichés.

 

Voet tussen de deur

Opvallend hoeveel mensen nog vooroordelen over incasso en debiteurenbeheer hebben. Dat is jammer, want vooroordelen zijn lastig om uit de wereld te helpen. Vorige maand nog. Na mijn Elevator Pitch zei een lolbroek: ‘Dan draag je zeker schoenen met stalen neuzen als je naar klanten gaat?’ Het kwartje viel niet direct. ‘Net als Jehova-getuigen proberen jullie toch een voet tussen de deur te krijgen’, vervolgde hij. Ik zuchtte. Alweer iemand die een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder op één hoop gooit als het gaat om vorderingen innen.

 

Verschil deurwaarder en incasso

Een deurwaarder komt pas in actie als er sprake is van een juridisch conflict. Na een gerechtelijke uitspraak (vonnis) heeft hij de wettelijke bevoegdheid om beslag te leggen op loon, uitkering, inboedel of huis. Zo dwingt hij debiteuren tot betalen. Een incassobureau heeft die wettelijke status niet. Ik mag alleen brieven, e-mails of telefoongesprekken gebruiken om debiteuren over te halen tot betaling. Komt een zaak voor de rechter en stelt die u in het gelijk? Dan zorg ik er samen met een gerechtsdeurwaarder voor dat het vonnis van de rechter wordt uitgevoerd.

 

Vooroordelen wegnemen

Terug naar het gesprek met de onderneemster. Vooroordelen geven me ook de kans om tekst en uitleg te geven over een boeiend vak dat geen dag hetzelfde is. Mijn gesprekspartner bestudeerde aandachtig mijn visitekaartje. ‘Bijleveld’, wat een toepasselijke naam voor een incassoman’, zei ze. ‘Klopt’, reageerde ik. ‘Het is goed om bij het innen van facturen een professional in de arm te nemen die al vaker met dat bijltje gehakt heeft.’

 

Druk opvoeren

Hoe sommige debiteuren ook draaien: als ondernemer heb je recht op je verdiende geld. Met debiteurenbeheer houd je uitstaande facturen en het betalingsgedrag van debiteuren nauwlettend in de gaten. Met incasso voer je de druk op als een debiteur niet of veel te laat betaalt. ‘Verwaarloos beide disciplines niet’, zei ik tegen de onderneemster. ‘Als je achterover leunt, ga je op termijn zelf voor de bijl. Je liquiditeit komt onder druk te staan. En in het ergste geval: van een klant die failliet is, hoef je niks meer te verwachten.’

 

Meer weten over vorderingen innen?

Met een knipoog naar het hierboven genoemde cliché over incasso stel ik tot slot vast: ik draag geen schoenen met stalen neuzen, maar ik beschik wel over stalen zenuwen. Wil ik succesvol vorderingen innen, dan is die karaktereigenschap hard nodig. Heb je zelf regelmatig te maken met klanten die te laat of helemaal niet betalen? In een persoonlijk gesprek vertel ik graag hoe ik je met debiteurenbeheer en incasso kan helpen. Interesse? Bel of mail om een afspraak te maken.


Bekijk al mijn blogs

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...