Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Betalingsvoorwaarden

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke rode lap op de stier. Vorige week was het weer eens raak. De debiteur begon direct met stemverheffing te praten en stelde binnen tien seconden de betalingsvoorwaarden van mijn klant én mijn integriteit ter discussie. Hij vond mij een echte parasiet: ‘Blijf uit mijn buurt, want als iemand graag in elkaar ros, dan zijn het deurwaarders wel.

Slecht betalende bullebak

Ik schrok van zijn reactie, maar ik begon ook hardop te lachen. Al was het maar om de onwetendheid van de gepikeerde wanbetaler. Deurwaarders en incassobureaus mag je niet over dezelfde kam scheren. Terug naar de wanbetaler in kwestie. Soms is het prettig dat een telefoongesprek afstand schept. Ik moet er niet aan denken dat de slecht betalende bullebak dezelfde tekst in mijn gezicht zou uitspreken. De man bleef stug volhouden dat mijn opdrachtgever refereerde aan betalingsvoorwaarden, maar dat hij die nog nooit gezien had. ‘Ik heb met hem de afspraak gemaakt dat ik de factuur in 90 dagen zou betalen’, zei hij briesend. ‘Die extra incassokosten kan hij dus echt op z’n buik schrijven’.

Boter bij de vis

Twee minuten later was het gesprek ten einde. Op één punt moest ik de man gelijk geven. De betalingsvoorwaarden van mijn klant verdienden niet de schoonheidsprijs. Natuurlijk is een betalingsafspraak ook een afspraak. Het incassomotto ‘boter bij de vis’ geldt alleen als gemaakte afspraken zwart op wit staan. Zonder betalingsvoorwaarden is het extra lastig om openstaande facturen te incasseren.

Noodzaak betalingsvoorwaarden

In betalingsvoorwaarden maak je afspraken over de levering van goederen en/of diensten, de vergoeding (betaling) die hiertegenover staat en de betalingstermijn. Als je niets afspreekt of contractueel regelt, dan moet een klant binnen 30 dagen na de factuurdatum betalen. Het is toegestaan om gezamenlijk een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen af te spreken.

Onderdelen betalingsvoorwaarden

Als deze betalingsvoorwaarden goed op papier staan, voorkom je discussies met klanten, verbeter je het betalingsgedrag en heb je een bewijs in handen als een wanbetaling een juridisch conflict wordt.  Onderstaande onderdelen staan in de betalingsvoorwaarden:

  • Factuurbedrag: te betalen bedrag voor geleverde dienst of goederen
  • Frequentie: eenmalige betaling of periodieke betaling
  • Betalingstermijn: binnen welke termijn moet er betaald worden?
  • Betalingswijze: via automatische incasso of banktransactie
  • Gevolgen overschrijding betalingstermijn: eerst een herinnering/aanmaning of direct rente en kosten in rekening

Papieren tijger

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Zorg dat uw betalingsvoorwaarden juridisch juist opgesteld worden. In sommige gevallen wijst de rechter – tijdens juridische incassoprocedures – de gevorderde kostenvergoeding af. Uw ‘voorwaarden’ verliezen dan hun waarde. Of met andere woorden: als ‘papieren tijgers’ niet bijten, wie zet dan zijn tanden in jouw onbetaalde factuur.

Acceptatie tegenpartij

Stuur ze mee met een contract of offerte. En laat klanten uw voorwaarden ondertekenen. Uw voorwaarden worden pas geldig als de tegenpartij ze accepteert. Anders gelden de bepalingen uit het Burgerlijk wetboek. Incassoplein geeft u graag tekst en uitleg over uw betalingsvoorwaarden. Dat is belangrijk om debiteuren te laten gehoorzamen als facturen te lang openstaan. Interesse? Bel of vul het contactformulier in om een afspraak te maken..


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...