Blijven uw pogingen om een debiteur te laten betalen zonder resultaat? De kans bestaat dat u met een notoire wanbetaler te maken hebt. Notoire wanbetalers treden graag op als gids tijdens de bekende route die loopt van het kastje naar de muur. Het is heel onprettig om doelloos op en neer te lopen, zonder dat het einde in zicht lijkt te komen. Herkent u zich hierin? Dan wordt het de hoogste tijd dat u weer grip op uw uitstaande vorderingen krijgt.
Accepteer geen uitstelgedrag
Notoire wanbetalers zijn draaikonten pur sang. Ondanks de gemaakte afspraken over betalingsverplichting en betalingstermijn draaien ze graag om de hete brij heen. Ze stapelen smoes op smoes. Vanzelfsprekend moet u dit gedraai niet accepteren. U hebt gewoon recht op uw geld. Punt uit. Het zou toch te gek voor woorden zijn als u op de blaren moet zitten of op een houtje moet bijten. Enkel en alleen omdat uw debiteur zijn afspraken niet nakomt. Ook al bent u een persoon van goed vertrouwen: accepteer uitstelgedrag niet en kom in actie. Laat wanbetalers een poepie ruiken als er stront aan de knikker is.
Houd betalingsgedrag bij
Notoire wanbetalers zijn erg creatief in het verzinnen van smoezen. Een leugentje om bestwil of een keiharde leugen is op hun lijf geschreven. Misschien bent u bang om wanbetalers aan te pakken en een schop onder hun kont te geven. Bijvoorbeeld uit angst om een ‘goede’ klant te verliezen. Bedenk dat niet betalen of structureel te laat betalen u niets oplevert. Houd daarom nauwkeurig van al uw debiteuren het betalingsgedrag bij. Notoire wanbetalers vallen zo al snel door de mand. Hebt u beet? Wacht niet te lang met een incassoprocedure. Incassoplein treedt hierbij graag als uw gids op.
Tips om wanbetalers te voorkomen
Als ondernemer wordt u vroeg of laat met wanbetalers geconfronteerd. Als u zo’n debiteur hierop aanspreekt, hebben ze vaak een smoes paraat. Het is de kunst om de meest gebruikte smoezen te herkennen. Daarnaast kunt u tal van maatregelen treffen om te voorkomen dat u met wanbetalers te maken krijgt. Gebruik hiervoor onderstaande 7 beproefde tips:
- Vraag een kredietrapport aan bij grote opdrachten of nieuwe opdrachtgevers
- Verstuur op tijd je factuur en zorg ervoor dat die aan de wettelijke richtlijnen voldoet
- Breng wettelijke handelsrente in rekening
- Besteed debiteurenbeheer uit: het gehele proces van facturatie, bewaking en sommatie
- Als beller krijgt u uw geld sneller: zo treedt u snel met een debiteur in contact
- Verstuur een vriendelijke, persoonlijke aanmaning
- Zet afspraken over een betalingsregeling zwart op wit
Jouw ervaringen
Vanzelfsprekend ben ik heel nieuwsgierig hoe jij omgaat met (notoire) wanbetalers. Kom je direct in actie of durf je niet voor je rechten op te komen? Heb je nog meer tips om wanbetalers over de streep te trekken? Schroom niet om je ervaringen te delen. Heb je zelf hulp nodig om wanbetalers aan te pakken? Bel (040) 241 10 36 of mail om een afspraak te maken.