Geef draaikonten en wanbetalers een schop onder hun kont

Geef draaikonten en wanbetalers een schop onder hun kontBlijven uw pogingen om een debiteur te laten betalen zonder resultaat? De kans bestaat dat u met een notoire wanbetaler te maken hebt.  Notoire wanbetalers treden graag op als gids tijdens de bekende route die loopt van het kastje naar de muur. Het is heel onprettig om doelloos op en neer te lopen, zonder dat het einde in zicht lijkt te komen. Herkent u zich hierin? Dan wordt het de hoogste tijd dat u weer grip op uw uitstaande vorderingen krijgt.

Accepteer geen uitstelgedrag

Notoire wanbetalers zijn draaikonten pur sang. Ondanks de gemaakte afspraken over betalingsverplichting en betalingstermijn draaien ze graag om de hete brij heen. Ze stapelen smoes op smoes. Vanzelfsprekend moet u dit gedraai niet accepteren. U hebt gewoon recht op uw geld. Punt uit. Het zou toch te gek voor woorden zijn als u op de blaren moet zitten of op een houtje moet bijten. Enkel en alleen omdat uw debiteur zijn afspraken niet nakomt. Ook al bent u een persoon van goed vertrouwen: accepteer uitstelgedrag niet en kom in actie. Laat wanbetalers een poepie ruiken als er stront aan de knikker is.

Houd betalingsgedrag bij

Notoire wanbetalers zijn erg creatief in het verzinnen van smoezen. Een leugentje om bestwil of een keiharde leugen is op hun lijf geschreven. Misschien bent u bang om wanbetalers aan te pakken en een schop onder hun kont te geven. Bijvoorbeeld uit angst om een ‘goede’ klant te verliezen. Bedenk dat niet betalen of structureel te laat betalen u niets oplevert. Houd daarom nauwkeurig van al uw debiteuren het betalingsgedrag bij.  Notoire wanbetalers vallen zo al snel door de mand. Hebt u beet? Wacht niet te lang met een incassoprocedure. Incassoplein treedt hierbij graag als uw gids op.

Tips om wanbetalers te voorkomen

Als ondernemer wordt u vroeg of laat met wanbetalers geconfronteerd. Als u zo’n debiteur hierop aanspreekt, hebben ze vaak een smoes paraat. Het is de kunst om de meest gebruikte smoezen te herkennen. Daarnaast kunt u tal van maatregelen treffen om te voorkomen dat u met wanbetalers te maken krijgt. Gebruik hiervoor onderstaande 7 beproefde tips:

Jouw ervaringen

Vanzelfsprekend ben ik heel nieuwsgierig hoe jij omgaat met (notoire) wanbetalers. Kom je direct in actie of durf je niet voor je rechten op te komen?  Heb je nog meer tips om wanbetalers over de streep te trekken? Schroom niet om je ervaringen te delen. Heb je zelf hulp nodig om wanbetalers aan te pakken? Bel (040) 241 10 36 of mail om een afspraak te maken.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...