Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein kwam ik op de ‘politieagent’ terecht. De spelregels van Monopoly zijn onverbiddelijk: ik moest direct naar de gevangenis toe. Bij Monopoly is kopen en boetes betalen gebaseerd op een duidelijke spelregel: boter bij de vis. Deze spelregel geldt ook in het MKB bij zakelijke transacties. Alleen lappen sommige bedrijven en ondernemers deze spelregel aan hun laars. Terwijl het procedé heel eenvoudig is: kun je facturen niet betalen, sla dan een beurt over.

Grote opdrachtgevers

Als ZZP’er of MKB’er spring je ongetwijfeld een gat in de lucht als je voor een groot bedrijf of een multinational aan de slag kunt. Vaak betreft het een grote uitdaging waar je graag de schouders onder zet. Stel dat je als ZZP’er een betalingstermijn van 14 dagen in je algemene voorwaarden hebt staan. Volgens de wet moet een opdrachtgever – dus ook een grote klant – zich houden aan deze termijn. De praktijk is weerbarstiger. Je moet of veel langer op je geld wachten of je krijgt te horen: als je onze betalingstermijnen niet accepteert, nemen we toch gewoon iemand anders in de arm.’

Liquiditeitsproblemen

Monopoly win je alleen met strategisch inzicht en een dosis geluk.  Voor succesvol ondernemen geldt hetzelfde. Tot enkele jaren geleden was die dosis geluk onder andere de bereidheid van bedrijven om op tijd te betalen.  Als je als ZZP’er of MKB’er moet wachten op je centen, kun je liquiditeitsproblemen krijgen. De Belastingdienst eist namelijk dat je op tijd je omzetbelasting betaalt. Zo kan het zomaar gebeuren dat je duizenden euro’s aan rekeningen hebt openstaan en dat je BTW uit eigen zak moet voorschieten. Gelukkig beschermt de huidige wetgeving ZZP’ers en MKB’ers tegen deze praktijken van (grote) bedrijven.

Wettelijke verplichting

Deze regeling laat aan onduidelijkheid niets te wensen over: bedrijven zijn verplicht om binnen een termijn van 30 dagen te betalen. Maximaal 60 dagen is alleen toegestaan als beide bedrijven daarmee akkoord gaan.  Afwijken van deze termijn is bijna niet mogelijk. Als een mede-ondernemer de factuur te laat of niet betaalt, mag je een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Zonder dat je eerst een aanmaning stuurt. Voor rekeningen lager dan € 267,- geldt een minimum van € 40,-.

Zelfreflectie

De wettelijke verplichting om binnen 30 dagen te betalen haalt de geluksfactor voor een deel uit het ondernemen. (Grote) bedrijven moeten eens wat vaker in de spiegel kijken als ze ZZP’ers of freelancers inschakelen. Kun je niet betalen binnen de gestelde termijn van 30 dagen betalen, dan geldt de Monopoly-regel ook voor jou: sla een beurt over.

Afspraak maken?

Meer weten over betalingstermijnen? Of heb je regelmatig te maken met opdrachtgevers die zich niet aan de wettelijk verplichte betalingstermijnen houden? Incassoplein geeft je graag tekst en uitleg over deze wettelijke regeling en de consequenties voor je debiteurenbeheer. En natuurlijk helpen we je graag om opdrachtgevers aan te spreken op hun betalingsmoraal, uitstaande vorderingen te innen of een betalingsregeling af te spreken. Interesse? Bel of mail om een afspraak te maken.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...