Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

debiteurenbeheer uit handen gevenAls ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende relatie dit gevoelige onderwerp aan tijdens een netwerkontbijt. Ik was met stomheid geslagen. Hij brak een lans voor het nalatige gedrag van ondernemers dat ik zo verafschuw. Debiteurenbeheer uit handen geven was voor hem geen abc’tje. Graag geef ik je 7 argumenten waarom dat wel de moeite waard is.

Geboren boekhouder

‘Jij hebt gemakkelijk praten, Maarten’, zei hij terwijl hij een hardgekookt eitje afpelde. ‘Mijn klanten vinden het niet erg dat ik vaak niet of te laat betaal’, biechtte hij op. ‘Ze weten dat ik bijna kopje onderga in offertes opstellen, kwaliteit leveren en deadlines halen. Jij bent een geboren boekhouder. Procentueel maak jij veel meer declarabele uren, omdat je veel minder tijd nodig hebt voor je boekhouding. Ik moet daar echt tijd voor vrijmaken en die heb ik vaak niet. Met mijn administratie verdien ik geen geld, met mijn corebusiness wel.’

Gebrek aan tijd

Even twijfelde ik aan mijn eigen waarheid. Mijn relatie had ongelijk. Sommige bedrijfsactiviteiten besteed ik immers bewust uit, omdat ik daarvoor de kennis of vaardigheid mis om ze zelf ter hand te nemen. ‘Als ondernemer schakel ik bijvoorbeeld een tekstschrijver in, omdat ik zelf niet zo’n stilist ben’, gaf ik een voorzet. ‘Zo kan ik me voorstellen dat een ondernemer debiteurenbeheer uit handen geeft, omdat hij te weinig tijd heeft om facturen op te stellen, te versturen en te monitoren. Of omdat hij het lastig vindt om debiteuren op hun betalingsgedrag aan te spreken.’

Tijd = geld

Mijn zakenrelatie keek me meewarig aan. Toen viel ook bij hem het kwartje. ‘Dus jij gaat spaarzaam met je kostbare tijd om’, vroeg hij mij? Ik knikte instemmend. ‘Ik steek mijn tijd bij voorkeur in activiteiten waar ik geld mee verdien. Voor alle andere activiteiten schakel ik professionals in. Zij besparen tijd voor mij. En dat levert geld op. Want in de tijd die ik overhoud, kan ik geld verdienen met kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso.

Debiteurenbeheer zorgt voor beleg

De zakenrelatie was niet voor één gat te vangen. ‘Ik snap dat je geld verdient met incasso,
Maarten’, zei hij. ‘Maar geef me eens 1 goede reden waarom ik voor debiteurenbeheer ook bij jou aan moet kloppen?’ Ik keek hem lachend aan. Zo’n voorzet op maat krijg ik niet vaak bij een netwerkontbijt. ‘Ik bespaar je tijd en ik zorg voor meer geld in het laatje’, zei ik lachend. ‘Of met andere woorden: jij verdient zelf je boterham. Ik zorg met debiteurenbeheer voor het beleg.’

Debiteurenbeheer uit handen geven: 7 argumenten

De moraal van bovenstaand verhaal is duidelijk. Mijn zakenrelatie vroeg 1 argument om debiteurenbeheer uit handen te geven. Ik kan er moeiteloos 7 noemen. Die wil ik je uiteraard niet onthouden.

  • Minder administratieve rompslomp
  • Op tijd je facturen de deur uit
  • Meer tijd om te ondernemen en meer tijd voor je kernactiviteiten
  • Monitoring van het betalingsverkeer
  • Betere cashflow door snellere betalingen
  • Op tijd je geld ontvangen en je klanten behouden
  • Op maat gesneden aanmaningstrajecten

Afspraak maken?

Hebben de 7 voordelen om debiteurenbeheer uit handen te geven je nieuwsgierigheid geprikkeld? Graag maak ik een afspraak om meer tekst en uitleg te geven of om gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen. Interesse? Bel of  vul het contactformulier in om een afspraak te maken. 


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...