Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’. Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen honkbalknuppel in de auto liggen’, zei ik lachend. Sommige ondernemers maken geijkte grappen over het vak dat ik serieus beoefen: vorderingen innen. Ik ben ermee gestopt om overal op in te gaan. Je zou ook kunnen zeggen dat ik een olifantshuid heb ontwikkeld voor slechte grappen en veelgehoorde clichés.
Voet tussen de deur
Opvallend hoeveel mensen nog vooroordelen over incasso en debiteurenbeheer hebben. Dat is jammer, want vooroordelen zijn lastig om uit de wereld te helpen. Vorige maand nog. Na mijn Elevator Pitch zei een lolbroek: ‘Dan draag je zeker schoenen met stalen neuzen als je naar klanten gaat?’ Het kwartje viel niet direct. ‘Net als Jehova-getuigen proberen jullie toch een voet tussen de deur te krijgen’, vervolgde hij. Ik zuchtte. Alweer iemand die een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder op één hoop gooit als het gaat om vorderingen innen.
Verschil deurwaarder en incasso
Een deurwaarder komt pas in actie als er sprake is van een juridisch conflict. Na een gerechtelijke uitspraak (vonnis) heeft hij de wettelijke bevoegdheid om beslag te leggen op loon, uitkering, inboedel of huis. Zo dwingt hij debiteuren tot betalen. Een incassobureau heeft die wettelijke status niet. Ik mag alleen brieven, e-mails of telefoongesprekken gebruiken om debiteuren over te halen tot betaling. Komt een zaak voor de rechter en stelt die u in het gelijk? Dan zorg ik er samen met een gerechtsdeurwaarder voor dat het vonnis van de rechter wordt uitgevoerd.
Vooroordelen wegnemen
Terug naar het gesprek met de onderneemster. Vooroordelen geven me ook de kans om tekst en uitleg te geven over een boeiend vak dat geen dag hetzelfde is. Mijn gesprekspartner bestudeerde aandachtig mijn visitekaartje. ‘Bijleveld’, wat een toepasselijke naam voor een incassoman’, zei ze. ‘Klopt’, reageerde ik. ‘Het is goed om bij het innen van facturen een professional in de arm te nemen die al vaker met dat bijltje gehakt heeft.’
Druk opvoeren
Hoe sommige debiteuren ook draaien: als ondernemer heb je recht op je verdiende geld. Met debiteurenbeheer houd je uitstaande facturen en het betalingsgedrag van debiteuren nauwlettend in de gaten. Met incasso voer je de druk op als een debiteur niet of veel te laat betaalt. ‘Verwaarloos beide disciplines niet’, zei ik tegen de onderneemster. ‘Als je achterover leunt, ga je op termijn zelf voor de bijl. Je liquiditeit komt onder druk te staan. En in het ergste geval: van een klant die failliet is, hoef je niks meer te verwachten.’
Meer weten over vorderingen innen?
Met een knipoog naar het hierboven genoemde cliché over incasso stel ik tot slot vast: ik draag geen schoenen met stalen neuzen, maar ik beschik wel over stalen zenuwen. Wil ik succesvol vorderingen innen, dan is die karaktereigenschap hard nodig. Heb je zelf regelmatig te maken met klanten die te laat of helemaal niet betalen? In een persoonlijk gesprek vertel ik graag hoe ik je met debiteurenbeheer en incasso kan helpen. Interesse? Bel of mail om een afspraak te maken.