Verlaag je DSO-ratio én voorkom file in je betalingsverkeer

Verlaag je DSO-ratio én voorkom een file in je betalingsverkeer Vanochtend was het weer zover: storm en regen teisterden de ochtendspits op de Nederlandse wegen. Het gevolg: een verkeersinfarct waar je U tegen zegt. Duizenden automobilisten reden stapvoets naar hun werk, door aanrijdingen of opstoppingen bij een op- of afrit. Zelf stond ik meer dan een half uur stil op de A58 tussen Oirschot en Moergestel. Lange files kosten onnodig veel tijd en geld. Files komen niet alleen op de snelweg of openbare weg voor. Ook in je betalingsverkeer kun je te maken krijgen met files of openstaande facturen die zich opstapelen. Wil je zo’n file voorkomen of oplossen? Tref dan de juiste maatregelen om je DSO-ratio te verlagen.  

Verlaag DSO, verhoog liquiditeit

Als ondernemer wil je graag dat klanten zich aan de gemaakte betalingsafspraken houden. Sommige klanten betalen razendsnel, andere klanten betalen stapvoets en een enkeling overschrijdt de termijn ruimschoots. Hoe kun je nu meten hoe snel klanten of debiteuren hun rekening betalen? De DSO-ratio is binnen debiteurenbeheer het meest gebruikte meetinstrument hiervoor. De afkorting DSO staat voor ‘days sales outstanding’. De DSO-ratio geeft de gemiddelde termijn aan waarbinnen jouw klanten hun factuur betalen. Een hoge DSO-ratio heeft grote invloed op de cashflow of liquiditeit van je bedrijf. Het is dus verstandig om het aantal ‘debiteurendagen’ nauwlettend in de gaten te houden.

Houd je DSO-ratio laag

Als je debiteuren een loopje nemen met gemaakte betalingsafspraken, dan loop je als ondernemer een risico. Als de inkomstenstroom stokt, dan komt de liquiditeit onder druk te staan. Het is dus belangrijk om de DSO-ratio zo laag mogelijk te houden. Een lagere DSO-ratio biedt perspectief voor je eigen bestedingspatroon. Als je het debiteurensaldo verlaagt, kun je zelf leveranciers eerder of betalen. Je hebt geen vreemd vermogen van een bank of geldverstrekker nodig. En je hebt geld achter de hand om te investeren in de groei van je bedrijf.

Goede score en oorzaken hoog DSO-ratio

Ongetwijfeld vraag je je nu af: wat is een goed DSO-ratio? Jouw betalingstermijn bepaalt wat een goede score is. Hanteer je een betalingstermijn van 30 dagen, dan is een score van 30 prima. Valt dit gemiddelde tussen facturatie en betaling lager uit, dan scoort u prima. Ligt het gemiddelde ver boven de 30, dan is het verstandig om het betalingsgedrag van uw debiteuren of uw debiteurenadministratie tegen het licht te houden. Wanbetalers en een rommelige administratie zijn vaak de boosdoeners van een veel te hoge DSO-ratio.

Verbeter je DSO-ratio

Er leiden meerdere wegen naar Rome om je DSO-ratio te verbeteren. Zo is het bij nieuwe klanten of grote transacties verstandig om een kredietrapport op te vragen. Als je vooraf onraad ruikt, snijd je je achteraf ook niet in de vingers. Daarnaast werpt het ook vruchten af als je je factureringsproces en/of debiteurenbeheer professionaliseert en uitbesteedt. Incassoplein credit managers helpt je graag verder om een file aan openstaande facturen te voorkomen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.

 

 

 

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...