Algemene voorwaarden: serveer jij mosterd vóór of ná de maaltijd

tips voor algemene voorwaarden

In de ogen van onze Zuiderburen ben ik als ‘Ollander’ een echte kaaskop. Waarom wij Hollanders deze geuzennaam dragen, is me een raadsel. Nederland mag dan een echt kaasland zijn. Zelf zet ik mijn tanden liever in een Belgisch trappistenkaasje. Onlangs besloot ik na een wandeling een hapje te eten in een Belgisch etablissement. Als dessert koos ik voor een kaasplankje. Ik vroeg de ober of ik er een bakje grove mosterd bijkreeg. Hij keek me aan alsof hij water zag branden en zei resoluut: ‘Echt iets voor een kaaskop om mosterd na de maaltijd te bestellen. Je kunt hier eten volgens onze voorwaarden en anders niet.’ Ik was met stomheid geslagen.

Spraakverwarring over algemene voorwaarden

Wat hebben een kaasplankje en mosterd met algemene voorwaarden te maken, hoor ik je denken? Voordat ik antwoord geef op deze vraag, neem ik je nog even mee terug naar het gesprek met de Belgische ober. Was hier sprake van een onbewuste spraakverwarring? Of was ik het slachtoffer van een moedwillige communicatie-stoornis? Ik had prinsheerlijk gegeten en toch voelde ik me geen Koning Klant. Geloof me of niet: door het voorval moest ik denken aan de algemene voorwaarden die ondernemers hanteren.

Geen eenheidsworst

Het valt me op dat de menukaarten van veel restaurants erg op elkaar lijken. Het klinkt misschien vergezocht, maar dezelfde ‘kraak noch smaak’ tref ik ook bij veel algemene voorwaarden aan. Zonde, want met op maat geschreven algemene voorwaarden leg je toch het fundament van een zakelijke transactie. Hanteer jij als ondernemer de algemene voorwaarden van de branche waarin je werkzaam bent? Met andere woorden: serveer jij eenheidsworst of kruid jij het worstje naar eigen smaak?  

Gebruik algemene voorwaarden

De Belgische ober serveerde de mosterd alleen voor de maaltijd. Bij de Bourgondische croquetten met brood of bij het plateau met vleeswaren. Met deze service staat de ober haaks op de aanpak van sommige ondernemers. Zij serveren hun voorwaarden als mosterd ná de maaltijd. Bij een zakelijke transactie is dat niet gebruikelijk. Vaak zijn ze niet van toepassing. Waarom? De klant kent de voorwaarden niet. Of hij heeft ze niet van toepassing verklaard.

Tips voor algemene voorwaarden

Gebruik jij als ondernemer algemene voorwaarden? Serveer ze dan als mosterd vóór de maaltijd. Stuur ze standaard aan je nieuwe klant toe, voordat hij zijn eerste bestelling plaatst. Of stuur ze als bijlage met een offerte mee. Het is niet alleen belangrijk om de voorwaarden te overhandigen, voordat de overeenkomst tot stand komt. De voorwaarden moeten van toepassing zijn op de overeenkomst. Als je deze regels consequent toepast, smaakt vrijwel elke samenwerking naar meer.

Algemene voorwaarden beoordelen?

Het kan geen kwaad om je algemene voorwaarden tegen het licht te laten houden. Incassoplein helpt je graag om nieuwe voorwaarden op te stellen of bestaande voorwaarden te herzien. Interesse in samenwerken? Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...