Ongetwijfeld ken je Lucky Luke: de stripheld die sneller schiet dan zijn schaduw. Als kleine jongen was ik een groot fan van de stripboeken waarin ‘the poor lonesome cowboy’ de hoofdrol vertolkte. Samen met zijn paard Jolly Jumper ging hij het onrecht in het Wilde Westen te lijf. Enkele weken geleden bladerde ik op zolder door één van mijn vergeelde stripboeken. Lucky Luke stond met zijn rug tegen de bar geleund, nippend aan een glaasje melk. Achter de barman hing een bordje met de veelzeggende tekst ‘Krediet hebben we hier gelyncht’. Het kostte me moeite om een glimlach te onderdrukken. Het bekende incassomotto ‘boter bij de vis’ was hier op geheel eigen wijze onder woorden gebracht. Sterker nog: dit motto zorgt gegarandeerd voor succesvol debiteurenbeheer.

Pek en veren

Als specialist in incasso en debiteurenbeheer introduceer ik bovenstaande tegeltjeswijsheid graag in elk bedrijf.  Als blikvanger is deze wijsheid een geweldige binnenkomer voor nieuwe klanten. Een eerste indruk is immers vaak bepalende voor de rest van het contact. De bezoekers van de saloon weten waar ze aan toe zijn als ze bier en fris niet op de pof kunnen krijgen. Ook al was je stamgast of grootverbruiker: heldere afspraken zorgden voor een soepel betalingsverkeer in het Wilde Westen. Cowboys die weigerden te betalen werden met de nek aangekeken, in de gevangenis gegooid en vervolgens met ‘pek en veren’ het stadje uitgejaagd. Deze eerste pogingen om incasso en debiteurenbeheer vorm en inhoud te geven, werken nog steeds op mijn lachspieren. Zeker als mijn stripheld Lucky Luke zich opwerpt als hoeder van het goede of een soort incassospecialist avant la lettre.            

Relatie met klant onder druk

Veel ondernemers zien de meerwaarde van professioneel debiteurenbeheer nog onvoldoende onder ogen. Nog steeds deinzen ze terug voor een te directe aanpak met heldere afspraken en een duidelijke communicatie als debiteuren de betalingstermijn overschrijden. Vreemd. Dankzij succesvol debiteurenbeheer blijven de kredietwaardigheid en de cashflow op peil.  Als ik voor opdrachtgevers de zorg voor debiteurenbeheer uit handen neem, besmeur ik slecht en niet betalende klanten niet met pek en veren. Mijn werkwijze in succesvol debiteurenbeheer drijft op 3 beproefde pijlers: directe communicatie, heldere afspraken en proactief handelen.  Als ik deze 3 pijlers consequent en consistent inzet, betalen debiteuren sneller hun openstaande facturen.

Tips voor succesvol debiteurenbeheer

In analogie met Lucky Luke vraagt succesvol debiteurenbeheer om een daadkrachtige aanpak. Het is de kunst om – bij wijze van spreken – sneller te ‘schieten’ of te reageren dan je schaduw. Hoe dat werkt? Graag geef ik je de volgende 5 tips:

  • Hanteer bij succesvol debiteurenbeheer een duidelijk stappenplan. Zo weet je na het versturen van de factuur precies welke acties nodig zijn.
  • Wacht bij hoge openstaande bedragen niet tot de vervaldatum (ruimschoots) verstreken is, maar maak van tevoren afspraken over gespreide betaling.
  • Telefonisch aanmanen werkt beter dan schriftelijk. Waarom een dag wachten op een reactie: als beller krijg je je geld sneller
  • Eerlijkheid duurt ook bij zakelijke relaties het langst. Relaties op afspraken wijzen, zorgt voor kortere betalingstermijnen en een betere liquiditeitspositie.
  • Pak notoire wanbetalers (de outlaws van je klantenkring) harder aan dan de gemiddelde klant en schroom niet om juridische stappen te zetten.

Afspraak maken?

Heb je regelmatig te maken met debiteuren die de gemaakte afspraken aan hun cowboylaars lappen? Of heb je te veel opdrachtgevers en te veel facturen om je debiteurenadministratie zelf te verzorgen? Als debiteuren niet of te laat betalen, moet je op tijd in het geweer komen. In beide gevallen staat Incassoplein je graag met raad en daad terzijde. Interesse in samenwerken? Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken.

Succesvol debiteurenbeheer? Gebruik de wijze lessen uit het Wilde Westen
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.