Succesvol debiteurenbeheer? Gebruik de wijze lessen uit het Wilde Westen

Ongetwijfeld ken je Lucky Luke: de stripheld die sneller schiet dan zijn schaduw. Als kleine jongen was ik een groot fan van de stripboeken waarin ‘the poor lonesome cowboy’ de hoofdrol vertolkte. Samen met zijn paard Jolly Jumper ging hij het onrecht in het Wilde Westen te lijf. Enkele weken geleden bladerde ik op zolder door één van mijn vergeelde stripboeken. Lucky Luke stond met zijn rug tegen de bar geleund, nippend aan een glaasje melk. Achter de barman hing een bordje met de veelzeggende tekst ‘Krediet hebben we hier gelyncht’. Het kostte me moeite om een glimlach te onderdrukken. Het bekende incassomotto ‘boter bij de vis’ was hier op geheel eigen wijze onder woorden gebracht. Sterker nog: dit motto zorgt gegarandeerd voor succesvol debiteurenbeheer.

Pek en veren

Als specialist in incasso en debiteurenbeheer introduceer ik bovenstaande tegeltjeswijsheid graag in elk bedrijf.  Als blikvanger is deze wijsheid een geweldige binnenkomer voor nieuwe klanten. Een eerste indruk is immers vaak bepalende voor de rest van het contact. De bezoekers van de saloon weten waar ze aan toe zijn als ze bier en fris niet op de pof kunnen krijgen. Ook al was je stamgast of grootverbruiker: heldere afspraken zorgden voor een soepel betalingsverkeer in het Wilde Westen. Cowboys die weigerden te betalen werden met de nek aangekeken, in de gevangenis gegooid en vervolgens met ‘pek en veren’ het stadje uitgejaagd. Deze eerste pogingen om incasso en debiteurenbeheer vorm en inhoud te geven, werken nog steeds op mijn lachspieren. Zeker als mijn stripheld Lucky Luke zich opwerpt als hoeder van het goede of een soort incassospecialist avant la lettre.            

Relatie met klant onder druk

Veel ondernemers zien de meerwaarde van professioneel debiteurenbeheer nog onvoldoende onder ogen. Nog steeds deinzen ze terug voor een te directe aanpak met heldere afspraken en een duidelijke communicatie als debiteuren de betalingstermijn overschrijden. Vreemd. Dankzij succesvol debiteurenbeheer blijven de kredietwaardigheid en de cashflow op peil.  Als ik voor opdrachtgevers de zorg voor debiteurenbeheer uit handen neem, besmeur ik slecht en niet betalende klanten niet met pek en veren. Mijn werkwijze in succesvol debiteurenbeheer drijft op 3 beproefde pijlers: directe communicatie, heldere afspraken en proactief handelen.  Als ik deze 3 pijlers consequent en consistent inzet, betalen debiteuren sneller hun openstaande facturen.

Tips voor succesvol debiteurenbeheer

In analogie met Lucky Luke vraagt succesvol debiteurenbeheer om een daadkrachtige aanpak. Het is de kunst om – bij wijze van spreken – sneller te ‘schieten’ of te reageren dan je schaduw. Hoe dat werkt? Graag geef ik je de volgende 5 tips:

  • Hanteer bij succesvol debiteurenbeheer een duidelijk stappenplan. Zo weet je na het versturen van de factuur precies welke acties nodig zijn.
  • Wacht bij hoge openstaande bedragen niet tot de vervaldatum (ruimschoots) verstreken is, maar maak van tevoren afspraken over gespreide betaling.
  • Telefonisch aanmanen werkt beter dan schriftelijk. Waarom een dag wachten op een reactie: als beller krijg je je geld sneller
  • Eerlijkheid duurt ook bij zakelijke relaties het langst. Relaties op afspraken wijzen, zorgt voor kortere betalingstermijnen en een betere liquiditeitspositie.
  • Pak notoire wanbetalers (de outlaws van je klantenkring) harder aan dan de gemiddelde klant en schroom niet om juridische stappen te zetten.

Afspraak maken?

Heb je regelmatig te maken met debiteuren die de gemaakte afspraken aan hun cowboylaars lappen? Of heb je te veel opdrachtgevers en te veel facturen om je debiteurenadministratie zelf te verzorgen? Als debiteuren niet of te laat betalen, moet je op tijd in het geweer komen. In beide gevallen staat Incassoplein je graag met raad en daad terzijde. Interesse in samenwerken? Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...