Slechte betalingsmoraal: ben jij het kind van de rekening?

Ben jij de dupe van slechte betalingsmoraal? Mijn buurjongetje van vroeger was na schooltijd een echte wildebras. Een paar keer in de week kwam hij met een gat in zijn broek thuis van het spelen op straat. Zijn spijkerbroek of ribfluwelen broek bevatte na een partijtje voetbal steevast een gat ter hoogte van de knie. Ik hoor het zijn moeder nog zeggen: ‘Je moet ook niet duiken op de straatstenen’. Het antwoord van mijn buurjongetje kan ik ook dromen: ‘Ja maar mama, de grote jongens doen het ook.’ Daarop sprak de buurvrouw de gevleugelde woorden: ‘Als die andere jongens in de sloot springen, spring jij er dan ook in?’ Deze jeugdherinnering kwam bovendrijven toen ik onlangs een onderzoek las over het betalingsgedrag in Nederland. ZZP’ers en MKB’ers laten veel te veel met zich sollen. Ze leggen zich veel te gemakkelijk neer bij de betalingsmoraal van de grote bedrijven.

Onderzoek naar betalingsmoraal

Na-apen of kopieergedrag in (veel) te laat betalen: ondernemers in Nederland – en zeker grotere bedrijven en overheidsinstanties – hebben een handje van deze kwalijke gewoonte. MKB-bedrijven betalen – door de bank genomen – veel sneller dan hun ‘grote broers’ in het bedrijfsleven. Als crediteuren schikken ze zich in hun lot. Onderzoeksbureau MarketResponse hield in opdracht van DAS Rechtsbijstand een interessante telefonische enquête onder 1.200 MKB-bedrijven. De uitkomst is schokkend: het midden- en kleinbedrijf laat jaarlijks een bedrag van ruim 2 miljard euro door de vingers glippen. Opvallend is vooral de passieve houding van het MKB: slechts 17% informeert van te voren naar de kredietwaardigheid van nieuwe klanten, 13% stuurt geen herinneringen of aanmaningen en 16% legt zich neer bij het gedrag van notoire wanbetalers. Een rekensom leert dat debiteuren van MKB-bedrijven jaarlijks een bedrag van 11 miljard euro te laat betalen.

Knielappen

De moeder van mijn buurjongetje ging niet bij de pakken neerzitten. Als hij een nieuwe broek droeg, kon je er vergif op innemen dat zij er enkele dagen later een set kunstlederen knielappen op stikte onder haar naaimachine. Als een slecht of niet betalende debiteur een gat in jouw inkomsten maakt, werkt zo’n knielap niet. De consequenties van een slechte betalingsmoraal kunnen groot zijn: als MKB’er of ZZP’er krijg je liquiditeitsproblemen, de winst of de bedrijfsgroei stagneert of  – in het ergste geval – het voortbestaan van je bedrijf is in het geding. Deze consequenties zijn extra zuur als je je bedenkt dat er bij 1 op de 3 debiteuren opzet in het spel is. Met andere woorden: plusminus 35% van de grote ondernemingen en overheidsinstanties leent – met voorbedachte rade – renteloos bij crediteuren. Herkenbaar? Laat niet met je sollen en kom in actie.

Om onwillige debiteuren over de streep te trekken leiden er meerdere wegen naar Rome:

  • Kredietverzekering: je kunt de risico’s van niet betaalde rekeningen afdekken door je ertegen te verzekeren. Deze verzekeringen lopen langere tijd en zijn behoorlijk kostbaar.
  • Factoring: je besteedt administratie, bewaking en inning van vorderingen uit en/of je geeft het risico van niet-inbare vorderingen uit handen. Deze relatief dure optie – bij grote portefeuilles – klinkt aantrekkelijk, maar is ook risicovol. Je beschikt weliswaar sneller over je geld, maar de relatie met debiteuren kan ook onder druk komen te staan.
  • Debiteurenbeheer in eigen hand: doorloop het gehele proces van facturatie, bewaking en sommatie volgens een duidelijk stappenplan. Deze variant kost tijd en energie, maar levert je buiten kennis over debiteurengedrag ook goodwill en snellere betalingen op.

Herziening betalingsmoraal

Kamp je zelf regelmatig met debiteuren – in het grootbedrijf of bij de overheid – die een loopje nemen met jouw betalingstermijn van 14 of 30 dagen? Ga niet door de knieën voor smoezen, zoals: ‘onze eigen debiteuren betalen ook pas na 60 of 90 dagen’. Zakendoen met ZZP’ers of MKB’ers vraagt om een herziening van de betalingsmoraal. Durf grote bedrijven hier gerust op aan te spreken. Ben je het vooraf eens geworden over een betalingstermijn van 14 of 30 dagen? Dan speel je met een (telefonische) herinnering op de 15e of 31e dag na facturatie nooit op de man. Kun je daarbij hulp gebruiken? Mail of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken. Het zou immers jammer zijn als jij het kind van de rekening wordt.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...