Ben jij de dupe van slechte betalingsmoraal? Mijn buurjongetje van vroeger was na schooltijd een echte wildebras. Een paar keer in de week kwam hij met een gat in zijn broek thuis van het spelen op straat. Zijn spijkerbroek of ribfluwelen broek bevatte na een partijtje voetbal steevast een gat ter hoogte van de knie. Ik hoor het zijn moeder nog zeggen: ‘Je moet ook niet duiken op de straatstenen’. Het antwoord van mijn buurjongetje kan ik ook dromen: ‘Ja maar mama, de grote jongens doen het ook.’ Daarop sprak de buurvrouw de gevleugelde woorden: ‘Als die andere jongens in de sloot springen, spring jij er dan ook in?’ Deze jeugdherinnering kwam bovendrijven toen ik onlangs een onderzoek las over het betalingsgedrag in Nederland. ZZP’ers en MKB’ers laten veel te veel met zich sollen. Ze leggen zich veel te gemakkelijk neer bij de betalingsmoraal van de grote bedrijven.

Onderzoek naar betalingsmoraal

Na-apen of kopieergedrag in (veel) te laat betalen: ondernemers in Nederland – en zeker grotere bedrijven en overheidsinstanties – hebben een handje van deze kwalijke gewoonte. MKB-bedrijven betalen – door de bank genomen – veel sneller dan hun ‘grote broers’ in het bedrijfsleven. Als crediteuren schikken ze zich in hun lot. Onderzoeksbureau MarketResponse hield in opdracht van DAS Rechtsbijstand een interessante telefonische enquête onder 1.200 MKB-bedrijven. De uitkomst is schokkend: het midden- en kleinbedrijf laat jaarlijks een bedrag van ruim 2 miljard euro door de vingers glippen. Opvallend is vooral de passieve houding van het MKB: slechts 17% informeert van te voren naar de kredietwaardigheid van nieuwe klanten, 13% stuurt geen herinneringen of aanmaningen en 16% legt zich neer bij het gedrag van notoire wanbetalers. Een rekensom leert dat debiteuren van MKB-bedrijven jaarlijks een bedrag van 11 miljard euro te laat betalen.

Knielappen

De moeder van mijn buurjongetje ging niet bij de pakken neerzitten. Als hij een nieuwe broek droeg, kon je er vergif op innemen dat zij er enkele dagen later een set kunstlederen knielappen op stikte onder haar naaimachine. Als een slecht of niet betalende debiteur een gat in jouw inkomsten maakt, werkt zo’n knielap niet. De consequenties van een slechte betalingsmoraal kunnen groot zijn: als MKB’er of ZZP’er krijg je liquiditeitsproblemen, de winst of de bedrijfsgroei stagneert of  – in het ergste geval – het voortbestaan van je bedrijf is in het geding. Deze consequenties zijn extra zuur als je je bedenkt dat er bij 1 op de 3 debiteuren opzet in het spel is. Met andere woorden: plusminus 35% van de grote ondernemingen en overheidsinstanties leent – met voorbedachte rade – renteloos bij crediteuren. Herkenbaar? Laat niet met je sollen en kom in actie.

Om onwillige debiteuren over de streep te trekken leiden er meerdere wegen naar Rome:

  • Kredietverzekering: je kunt de risico’s van niet betaalde rekeningen afdekken door je ertegen te verzekeren. Deze verzekeringen lopen langere tijd en zijn behoorlijk kostbaar.
  • Factoring: je besteedt administratie, bewaking en inning van vorderingen uit en/of je geeft het risico van niet-inbare vorderingen uit handen. Deze relatief dure optie – bij grote portefeuilles – klinkt aantrekkelijk, maar is ook risicovol. Je beschikt weliswaar sneller over je geld, maar de relatie met debiteuren kan ook onder druk komen te staan.
  • Debiteurenbeheer in eigen hand: doorloop het gehele proces van facturatie, bewaking en sommatie volgens een duidelijk stappenplan. Deze variant kost tijd en energie, maar levert je buiten kennis over debiteurengedrag ook goodwill en snellere betalingen op.

Herziening betalingsmoraal

Kamp je zelf regelmatig met debiteuren – in het grootbedrijf of bij de overheid – die een loopje nemen met jouw betalingstermijn van 14 of 30 dagen? Ga niet door de knieën voor smoezen, zoals: ‘onze eigen debiteuren betalen ook pas na 60 of 90 dagen’. Zakendoen met ZZP’ers of MKB’ers vraagt om een herziening van de betalingsmoraal. Durf grote bedrijven hier gerust op aan te spreken. Ben je het vooraf eens geworden over een betalingstermijn van 14 of 30 dagen? Dan speel je met een (telefonische) herinnering op de 15e of 31e dag na facturatie nooit op de man. Kun je daarbij hulp gebruiken? Mail of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken. Het zou immers jammer zijn als jij het kind van de rekening wordt.


Slechte betalingsmoraal: ben jij het kind van de rekening?

Eén gedachte over “Slechte betalingsmoraal: ben jij het kind van de rekening?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *