Kredietwaardigheid checken: vertrouw jij de waarheid of een waarzegster?

kredietwaardigheid checken van klanten

In de meivakantie dwaalde ik tijdens een braderie langs kermisattracties, snoepkramen en de tent van een waarzegster. Als kind was ik onder de indruk van de voorspellende gave van mediums, paragnosten en waarzeggers. Tegenwoordig ben ik er geen liefhebber meer van. In creditmanagement is speculeren zelfs een doodzonde. Klanten verwachten de waarheid en niets dan de waarheid als ze informeren naar de financiële risico’s die ze lopen bij nieuwe klanten of bij grote klanten. De kredietwaardigheid checken van klanten is geen koffiedik kijken.

Eerste Hulp Bij Onbetaalde facturen

Vroeger had de waarzegster op de plaatselijke braderie een grote aantrekkingskracht op de jonge, naïeve Maarten. Ik was er heilig van overtuigd dat mijn toekomst in haar glazen bol te zien was. Zelf kon ik niet zien wat ze zag, maar ik geloofde Madam Theresia op haar woord: voor mij was een gouden toekomst weggelegd als huisarts. ‘Je treedt in de voetsporen van je vader’, hoor ik haar nog zeggen. Jammer genoeg ontspoorde haar voorspelling volledig. Gelukkig heb ik nog wel mijn EHBO-diploma gehaald. Bij netwerkbijeenkomsten overhandig ik als incassospecialist nieuwe relaties graag een pleisterdoosje waarop mijn motto staat: Eerste Hulp Bij Onbetaalde facturen.

Check kredietwaardigheid

Als ondernemer probeer ik de weg naar mijn eigen toekomst te plaveien. Het is een route van vallen en opstaan. Succesvol zijn in zaken is risico’s nemen en beheersen. Of met andere woorden: probeer onderweg valkuilen te zien en te omzeilen. Onvoldoende kredietwaardigheid van (potentiële) klanten is zo’n valkuil. Vaak is deze hindernis op het eerste gezicht niet zichtbaar. Beter kijken is mijn devies. Graag wil ik je daarbij helpen. Met een kredietrapport kan ik eenvoudig de kredietwaardigheid van klanten checken.

Actueel inzicht in kredietrisico’s

Een actueel beeld van de financiële handel en wandelen van klanten geeft een goed inzicht in de mogelijke kredietrisico’s. Een kredietrapport bevat bijvoorbeeld:

  • Financiële kerncijfers, zoals werkkapitaal, eigen vermogen en totale vermogen
  • Informatie over betaalgedrag van de debiteur (uitgesplitst naar kleine en grote bedragen)
  • Current ratio: beoordeling van liquiditeit op basis van vlottende activa en passiva
  • Kans op wanbetaling (gebaseerd op de voorgaande informatie)
  • PD-rating: de kans op een faillissement in de komende 12 maanden

 Voorspellende woorden

Bij grote opdrachten of nieuwe opdrachtgevers levert kredietinformatie dus onmisbare informatie op. Vertrouw niet op de mooie blauwe ogen van je gesprekpartner. Laat je niet om de tuin leiden door gladde praatjes over gouden bergen. Sommige risico’s heb je zelf in de hand. De kredietwaardigheid checken van een klant is dus geen overbodige luxe. Als een debiteur zijn factuur niet kan betalen, ga je helemaal uit je bol. Denk dan nog maar eens terug aan deze voorspellende woorden. Daarvoor heb ik geen koffiedik of glazen bol nodig. Harde cijfers liegen niet.

Meer informatie over kredietwaardigheid checken?

Wilt u een kredietrapport opvragen? Bij Incassoplein heet deze service Kredietkijker. Bel (040) 241 10 36 voor meer tekst en uitleg. Of vraag online een of meerdere kredietrapporten aan.

 

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...