We hebben er anderhalve eeuw op moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover: de wolf duikt steeds vaker in Nederland op. Natuurliefhebbers hebben zijn terugkeer met gejuich begroet. Zelf zie ik in mijn eigen leefgebied een ander type wolf rondzwerven: de grote, boze geldwolf. Als incassospecialist wil ik je hier voor waarschuwen. De geldwolf is schuw en treedt niet snel op de voorgrond. Wees op je hoede, want de geldwolf is ook heel listig. En dat zorgt – zonder dat je het in de gaten hebt – voor flinke financiële tegenvallers.
Geen reactie op aanmaningen
Pas geleden hoorde ik het verhaal van 3 kleine aannemertjes die voor zichzelf begonnen waren in de bouw. Het eerste aannemertje kreeg de opdracht om een huisje te bouwen met een rieten dak. Dagenlang was hij in de weer om het stulpje neer te zetten. Toen het klaar was, dacht hij: nou heb ik voor de komende maand genoeg geld verdiend om van te leven. Jammer genoeg kwam hij bedrogen uit. Zijn opdrachtgever was de grote, boze geldwolf. Die weigerde de facturen van het eerste kleine aannemertje te betalen. De grote, boze geldwolf verzon smoes op smoes. En met de herinneringen en aanmaningen maakte hij lachend de kachel aan. Het eerste aannemertje was ten einde raad. ‘Wat moet ik doen om mijn zuurverdiende geld te krijgen’, riep hij luidkeels?
Geen zicht op uitstaande facturen
Het tweede aannemertje kreeg de opdracht om een houten paardenstal te bouwen. Maandenlang was hij in de weer om zijn opdrachtgever tevreden te stellen. De rekening was groot en de bouwperiode erg lang. Daarom vroeg het tweede aannemertje of hij een aantal deelfacturen mocht versturen. ‘Geen enkel probleem’, zei zijn opdrachtgever: een projectontwikkelaar die opvallende gelijkenissen vertoonde met de grote, boze wolf. Het tweede aannemertje was vooral goed in metselen en timmeren. Daar stak hij al zijn tijd en energie in. Zijn eigen administratie had geen fundament en dreigde als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Het overzicht over uitstaande facturen was volledig weg. Het tweede aannemertje werd steeds somberder. ’Hoe houd ik grip op al mijn verstuurde rekeningen’, stamelde hij verdrietig?
Fluiten naar je geld
Het derde aannemertje was helemaal in de wolken. Die ochtend had hij een mega-opdracht gekregen. Met rode oortjes had hij ‘Ja’ gezegd tegen de bouw van een stenen villa aan de
rand van het dorp. Met zo’n financiële klapper was zijn jaar in één klap helemaal goed. Nietsvermoedend ging hij aan de slag. Steen voor steen ontstond een villa om trots op te zijn. Straks zet ik een mooie foto van de villa op mijn website, dacht het derde aannemertje, dan kunnen nieuwe opdrachtgevers zien wat ik in mijn mars heb. Toen het fundament en de muren van de villa gereed waren, belde het derde aannemertje met zijn opdrachtgever. Tot zijn verbazing had die nog geen deelfactuur betaald. De grote, boze geldwolf nam niet op. Wel viel er die middag een brief van de curator op de deurmat. Zijn opdrachtgever was failliet. Het derde aannemertje kon fluiten naar zijn geld. ’Wat had ik kunnen doen om deze malaise te voorkomen’, jammerde hij?
Moraal van het verhaal
Wat is nu de moraal van bovenstaand verhaal, vraag je je misschien af? Daar kan ik kort en krachtig antwoord op geven:
- Check de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten bij grote opdrachten (les voor aannemertje 3)
- Houd grip op je uitstaande rekeningen met debiteurenbeheer (les voor aannemertje 2)
- Schakel een incassospecialist in als debiteuren niet of te laat betalen (les voor aannemertje 1)