Durf jij debiteuren aan te sporen om op tijd te betalen?

debiteuren aansporen om te betalen‘Als ik Karel aanspreek op zijn gedrag, zet ik misschien onze vriendschap op het spel’. Ik neem een slok van mijn glas wijn en kijk mijn tafelgenote vragend aan. Ze oogt vermoeid en verdrietig. Voorzichtig informeer ik tussen het voor- en nagerecht naar haar gemoedstoestand. Het probleem: Karel had haar in het bijzijn van vrienden en familieleden geschoffeerd. Waarschijnlijk zonder dat hij zelf in de gaten had. Bij mij begon direct een lampje te branden. Waar had ik dit eerder gehoord? Oh ja, vanmiddag nog: een klant durfde een debiteur van hem niet op zijn vingers te tikken.

Rekening houden
Het is wat met ruzies en conflicten in vriendschappen en relaties. Sommige tv-programma’s ontlenen er hun bestaansrecht aan. Denk aan ‘Het spijt me’ of ‘Het familiediner’. Sommige mensen zwijgen liever dan dat ze hun mond opendoen. Een belediging doet pijn. ‘Kom open en eerlijk voor je gevoelens uit’, adviseerde ik mijn tafelgenote. ‘Een goede vriendschap is daar tegen bestand. Ik weet zeker dat Karel dat op prijs stelt. Zo kan hij in het vervolg rekening met je gevoelens houden.’

Betalingsafspraak is ook een afspraak
Zakelijke relaties en vriendschappen hebben een grote overeenkomst. Ik hoor regelmatig van klanten dat ze bang zijn om debiteuren aan te spreken op hun betalingsgedrag. Ze hebben liever dat ik bel of mail. De reden: tussen mij en hun klant bestaat geen ‘emotionele’ band. Mijn ervaring is anders. Debiteuren vinden het niet vervelend als je ze op afspraken wijst. Je hoeft je dus niet bezwaard te voelen. Jouw debiteuren vinden het ook prettig als hun klanten op tijd betalen. En reageren ze vervelend of afwijzend? Vraag je dan af of je voor deze klant nog wel wilt werken.

Stappenplan debiteurenbeheer
Mijn tafelgenote voelde zich opgelucht. ‘Ik ga Karel vanavond nog bellen’, zei ze daadkrachtig. En jij? Spoor jij debiteuren op vriendelijke wijze aan om te betalen? Lukt het niet op eigen houtje? Gebruik dan het stappenplan voor debiteurenbeheer van Incassoplein. Lukt het nog steeds niet?  Dan huren we de limousine van ‘het Familiediner’, organiseren we een etentje en praten we het ‘conflict’ samen uit.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...