‘Als ik Karel aanspreek op zijn gedrag, zet ik misschien onze vriendschap op het spel’. Ik neem een slok van mijn glas wijn en kijk mijn tafelgenote vragend aan. Ze oogt vermoeid en verdrietig. Voorzichtig informeer ik tussen het voor- en nagerecht naar haar gemoedstoestand. Het probleem: Karel had haar in het bijzijn van vrienden en familieleden geschoffeerd. Waarschijnlijk zonder dat hij zelf in de gaten had. Bij mij begon direct een lampje te branden. Waar had ik dit eerder gehoord? Oh ja, vanmiddag nog: een klant durfde een debiteur van hem niet op zijn vingers te tikken.
Rekening houden
Het is wat met ruzies en conflicten in vriendschappen en relaties. Sommige tv-programma’s ontlenen er hun bestaansrecht aan. Denk aan ‘Het spijt me’ of ‘Het familiediner’. Sommige mensen zwijgen liever dan dat ze hun mond opendoen. Een belediging doet pijn. ‘Kom open en eerlijk voor je gevoelens uit’, adviseerde ik mijn tafelgenote. ‘Een goede vriendschap is daar tegen bestand. Ik weet zeker dat Karel dat op prijs stelt. Zo kan hij in het vervolg rekening met je gevoelens houden.’
Betalingsafspraak is ook een afspraak
Zakelijke relaties en vriendschappen hebben een grote overeenkomst. Ik hoor regelmatig van klanten dat ze bang zijn om debiteuren aan te spreken op hun betalingsgedrag. Ze hebben liever dat ik bel of mail. De reden: tussen mij en hun klant bestaat geen ‘emotionele’ band. Mijn ervaring is anders. Debiteuren vinden het niet vervelend als je ze op afspraken wijst. Je hoeft je dus niet bezwaard te voelen. Jouw debiteuren vinden het ook prettig als hun klanten op tijd betalen. En reageren ze vervelend of afwijzend? Vraag je dan af of je voor deze klant nog wel wilt werken.
Stappenplan debiteurenbeheer
Mijn tafelgenote voelde zich opgelucht. ‘Ik ga Karel vanavond nog bellen’, zei ze daadkrachtig. En jij? Spoor jij debiteuren op vriendelijke wijze aan om te betalen? Lukt het niet op eigen houtje? Gebruik dan het stappenplan voor debiteurenbeheer van Incassoplein. Lukt het nog steeds niet? Dan huren we de limousine van ‘het Familiediner’, organiseren we een etentje en praten we het ‘conflict’ samen uit.