Debiteuren nabellen is geen welles/nietes-spelletje

Debiteuren nabellen is geen welles/nietes-spelletjeAls Sinterklaas in Nederland is, is de dagelijkse roep om pepernoten, taaitaai, schuimpjes, chocoladekikkers of andere lekkernijen groot. Natuurlijk mochten mijn kinderen vroeger niet zo veel snoepen. Iets wat niet mag, is extra uitdagend. Geen wonder dat mijn zoon in de kastjes snuffelde, op zoek naar zijn snoeptrommel. Soms was de bodem in zicht, terwijl ik zeker wist dat het trommeltje bijna vol zat toen ik het opborg. Er ontspon zich vervolgens een welles/nietes spelletje. Ik beweerde dat hij zonder te vragen gesnoept had. Mijn zoon ontkende in alle toonaarden. Aan deze gesprekjes moest ik deze week denken toen ik bij een debiteur informeerde naar zijn betalingsgedrag. De man in kwestie was zich van kwaad bewust.

Ranglijstjes met smoezen

Als professional in debiteurenbeheer en incasso kan ik de meeste smoesjes die wanbetalers gebruiken, wel dromen. Veel smoezen verdienen nou niet bepaald de originaliteitsprijs. Wat veel debiteuren niet weten, is dat ik en mijn collega credit-managers ranglijstjes bijhouden van redenen om niet te betalen. Noem het beroepsdeformatie. Als je erop googlet, komt zo’n lijstje met oneliners al snel tevoorschijn. Probeer het maar eens. Je zult ervan verbaasd zijn hoe vindingrijk de Nederlandse debiteur is. En als je zelf met debiteurenbeheer aan de slag gaat, is het een must om je in deze materie te verdiepen. Als wake-up call, als voorbereiding en ter lering ende vermaeck.

Tips om debiteuren te bellen

Wil je op professionele wijze invulling geven aan debiteurenbeheer binnen de organisatie? Gebruik dan onderstaand lijstje met 5 tips, voordat je debiteuren gaat bellen. De tips zijn afkomstig van een blog op de website van Graydon. Aangezien ik niet Roomser ben dan de Paus, vind ik het geen probleem om dit lijstje met tips te gebruiken. Vanzelfsprekend geef ik er inhoudelijk wel een andere draai aan. Zelf heb ik prima ervaringen met debiteuren bellen. Lees het blog ‘Als beller krijg je je geld sneller’ maar eens.

Tip 1: Verstuur geautomatiseerd aanmaningen

Debiteurenbeheer is een serieuze aangelegenheid. Als je volgens een vooraf bepaalde planning activiteiten onderneemt, laat je debiteuren zien dat je serieus te werk gaat. Bij een grote portefeuille is het verstandig om herinneringen en aanmaningen volledig geautomatiseerd te versturen. Plan het versturen van deze aanmaning 3 dagen na het overschrijden van de betalingstermijn in.

Tip 2: Ga niet in discussie

Sommige debiteuren houden er moedwillig een slechte betalingsmoraal op na. Ongetwijfeld komen hun smoezen voor in de top 10 van ‘meest gebruikte redenen om niet op tijd te betalen’. Het heeft geen zin om je gelijk te halen. Notoire wanbetalers genieten ervan om in discussie te gaan. Focus vooral op het belang van de relatie. En laat de smoezen voor wat ze zijn. Maak afspraken over de betaling of een betalingsregeling.

Tip 3: Maak geen verwijten

Probeer met uw debiteur in gesprek te blijven. Uiteraard staat uw liquiditeit onder druk door zo’n uitgestelde betaling. Wellicht gaat er achter een slappe smoes een reden schuil waarvoor de debiteur zich schaamt. Geen enkele ondernemer vindt het prettig om toe te geven dat hij financieel in zwaar weer verkeert. Wellicht hebt u nog meer projecten of opdrachten bij dezelfde debiteur lopen. Een gewaarschuwd man telt dan voor twee.

Tip 4: Bel met de verantwoordelijke persoon

Als ondernemer wordt u niet graag van het kastje naar de muur gestuurd. Sommige notoire wanbetalers maken er een sport van om zelf buiten beeld te blijven. Het is altijd een collega of secretaresse die de telefoon opneemt. Aangezien beide werknemers geen verantwoordelijkheid dragen, kunnen ze die ook net zo gemakkelijk weer afschuiven. Ze maken een terugbelnotitie en daarmee is de kous af. Als je geluk hebt, word je teruggebeld. Zo niet, dan moet je enkele dagen later zelf weer het initiatief nemen. Wees hier op voorbereid. En vraag je af hoeveel tijd en energie je in zo’n welles/nietesspelletje wilt steken.

Tip 5: Bereid je grondig voor

Voordat je de telefoon pakt om een debiteur te bellen, is het verstandig om eerst je huiswerk te doen. Zorg dat je alle benodigde documentatie bij de hand hebt. Denk bijvoorbeeld aan een kopie van de factuur en de aanmaning, de ondertekende opdrachtbevestiging en de goedgekeurde leveringsvoorwaarden. Zo heb je razendsnel zicht op de hoogte van het openstaande bedrag, de factuurdatum en de betalingstermijn. Als je je grondig voorbereidt, sta je veel sterker tijdens het gesprek.

Zoet of stout?

Voor Credit management geldt hetzelfde credo als voor Sinterklaas: ‘wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’. Debiteuren die positief reageren op een telefoontje en direct tot betaling overgaan, verdienen een compliment. De rest houdt zich niet aan de afspraken. Als je als debiteur niet wilt luisteren, moet je maar ‘voelen’. Vaak zit dat gevoelige plekje in de eigen portemonnee.

Jouw ervaringen?

Bovenstaand lijstje met 5 beproefde tips is natuurlijk niet uitputtend. Wellicht kun jij – vanuit jouw ervaring met debiteuren bellen – nog enkele tips toevoegen. Graag houd ik me daarvoor aanbevolen.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...