Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke rode lap op de stier. Vorige week was het weer eens raak. De debiteur begon direct met stemverheffing te praten en stelde binnen tien seconden de betalingsvoorwaarden van mijn klant én mijn integriteit ter discussie. Hij vond mij een echte parasiet: ‘Blijf uit mijn buurt, want als iemand graag in elkaar ros, dan zijn het deurwaarders wel.
Slecht betalende bullebak
Ik schrok van zijn reactie, maar ik begon ook hardop te lachen. Al was het maar om de onwetendheid van de gepikeerde wanbetaler. Deurwaarders en incassobureaus mag je niet over dezelfde kam scheren. Terug naar de wanbetaler in kwestie. Soms is het prettig dat een telefoongesprek afstand schept. Ik moet er niet aan denken dat de slecht betalende bullebak dezelfde tekst in mijn gezicht zou uitspreken. De man bleef stug volhouden dat mijn opdrachtgever refereerde aan betalingsvoorwaarden, maar dat hij die nog nooit gezien had. ‘Ik heb met hem de afspraak gemaakt dat ik de factuur in 90 dagen zou betalen’, zei hij briesend. ‘Die extra incassokosten kan hij dus echt op z’n buik schrijven’.
Boter bij de vis
Twee minuten later was het gesprek ten einde. Op één punt moest ik de man gelijk geven. De betalingsvoorwaarden van mijn klant verdienden niet de schoonheidsprijs. Natuurlijk is een betalingsafspraak ook een afspraak. Het incassomotto ‘boter bij de vis’ geldt alleen als gemaakte afspraken zwart op wit staan. Zonder betalingsvoorwaarden is het extra lastig om openstaande facturen te incasseren.
Noodzaak betalingsvoorwaarden
In betalingsvoorwaarden maak je afspraken over de levering van goederen en/of diensten, de vergoeding (betaling) die hiertegenover staat en de betalingstermijn. Als je niets afspreekt of contractueel regelt, dan moet een klant binnen 30 dagen na de factuurdatum betalen. Het is toegestaan om gezamenlijk een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen af te spreken.
Onderdelen betalingsvoorwaarden
Als deze betalingsvoorwaarden goed op papier staan, voorkom je discussies met klanten, verbeter je het betalingsgedrag en heb je een bewijs in handen als een wanbetaling een juridisch conflict wordt. Onderstaande onderdelen staan in de betalingsvoorwaarden:
- Factuurbedrag: te betalen bedrag voor geleverde dienst of goederen
- Frequentie: eenmalige betaling of periodieke betaling
- Betalingstermijn: binnen welke termijn moet er betaald worden?
- Betalingswijze: via automatische incasso of banktransactie
- Gevolgen overschrijding betalingstermijn: eerst een herinnering/aanmaning of direct rente en kosten in rekening
Papieren tijger
Wat is nu de moraal van dit verhaal? Zorg dat uw betalingsvoorwaarden juridisch juist opgesteld worden. In sommige gevallen wijst de rechter – tijdens juridische incassoprocedures – de gevorderde kostenvergoeding af. Uw ‘voorwaarden’ verliezen dan hun waarde. Of met andere woorden: als ‘papieren tijgers’ niet bijten, wie zet dan zijn tanden in jouw onbetaalde factuur.
Acceptatie tegenpartij
Stuur ze mee met een contract of offerte. En laat klanten uw voorwaarden ondertekenen. Uw voorwaarden worden pas geldig als de tegenpartij ze accepteert. Anders gelden de bepalingen uit het Burgerlijk wetboek. Incassoplein geeft u graag tekst en uitleg over uw betalingsvoorwaarden. Dat is belangrijk om debiteuren te laten gehoorzamen als facturen te lang openstaan. Interesse? Bel of vul het contactformulier in om een afspraak te maken..