Hij betaalt wel, hij betaalt niet, hij betaalt wel. Dankzij de 14-dagenbrief

14-dagenbrief‘Hij houdt van wel me, hij houdt niet van me, hij houdt wel van me…’. Enkele weken geleden was ik getuige hoe twee tienermeisjes elkaar moed inspraken met een spelletje dat ik vroeger zelf ook gespeeld heb. Ze zaten op het gras tussen de madeliefjes. Elke keer opnieuw namen ze een bloemetje in de hand en plukten de blaadjes ervan af. Als ze bij het laatste bloemblaadje zeiden ‘Hij houdt wel van me’, was de liefde wederzijds. Glimlachend sloeg ik het tafereeltje gade. Ondertussen dwaalden mijn gedachten af naar betalingsherinneringen en incassokosten. Een knap staaltje beroepsdeformatie maakte zich van me meester.

WIK
Misschien vraag je je af: wat hebben de blaadjes van een madeliefje, een oeroud spelletje en incassokosten nu met elkaar te maken? Dat zal ik je uitleggen. De associatie met ‘Hij betaalt wel, hij betaalt niet’ is snel gemaakt. Sinds enkele jaren (1 juni 2012) is de hoogte van buitengerechtelijke incassokosten bij wet geregeld. Deze wet luistert ook wel naar de naam WIK. Deze wet bepaalt dat crediteuren minimaal één schriftelijke aanmaning moeten verzenden aan consumenten die de betalingstermijn overschrijden.

Buitengerechtelijke incassokosten
In deze zogenoemde 14-dagenbrief brief krijgen zij 14 dagen de tijd om de hoofdsom te betalen. Blijven ze na die periode in gebreke, dan mag je als crediteur buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. De hoogte van dit bedrag is – zoals gezegd – bij wet geregeld. Deze regeling geldt overigens alleen bij transacties met consumenten, niet bij transacties tussen bedrijven.

Einde aan onduidelijkheid
Voordat de WIK zijn intrede deed, was het onduidelijk hoeveel incassohandelingen je als crediteur moest verrichten. Deze onduidelijkheid deed me denken aan het spelletje met de blaadjes van het madeliefje. De ene rechter bepaalde zus, de andere rechter bepaalde zo. Sinds 13 juni 2014 heeft de Hoge Raad aan al deze onduidelijkheid een einde gemaakt. Bij transacties met consumenten is het voldoende om een 14-dagenbrief te versturen. Als een debiteur na 2 weken niet betaalt, mag je de buitengerechtelijke incassokosten heffen.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...