Selecteer uw klanten goed, vraag kredietinformatie opDeze week had ik een woedende klant aan de telefoon. Het kostte me moeite om hem tot bedaren te brengen. Wat was er aan de hand? Al maandenlang probeerde hij een debiteur tot betalen te dwingen. Al zijn pogingen waren tot dusverre mislukt. Brieven, aanmaningen, telefoontjes en mailtjes hadden niks opgeleverd, alleen maar ergernis. De debiteur weigerde te betalen en reageerde nergens op. Binnen 10 minuten had ik het euvel boven tafel: het bedrijf in kwestie had geen cent te makken en stond op omvallen. Zuur, maar waar: mijn klant ging achter het net vissen. Had hij dat kunnen weten? Ik denk het wel. Met kredietinformatie.

Verhaal met een luchtje?
Koopt u wel eens verse vis op de markt? Weet u waarop u moet letten? Verse vis ruikt niet naar vis en voelt stevig aan. Ook de ogen zijn belangrijk. Die moeten glanzen en helder zijn. En tot slot: de kieuwen zijn mooi rood van kleur. Het is net alsof een verse vis elk moment terug in de vijver of rivier kan springen om weg te zwemmen. Twijfelt u als u een nieuwe klant aan de haak wilt slaan? Voelt het verhaal niet goed aan? Hebt u het gevoel dat er een luchtje aan zit? Of verloopt de communicatie niet helemaal helder? Wees dan op uw hoede. Van bedorven vis en van notoire wanbetalers kunt u goed ziek zijn.

Blijf communiceren
Soms hebt u het gevoel dat u op het punt staat om een gigantische vis binnen te halen. Zo’n buitenkans lijkt te mooi om waar te zijn. Toch is het zaak om op uw hoede te zijn. Veel te laat of helemaal niet betalen kan de relatie tussen 2 ondernemers behoorlijk vertroebelen. Helder communiceren, blijft toch een voorwaarde voor een langdurige, zakelijke relatie. Soms hebt u geen grip op het betalingsgedrag of de betalingsmoraal van debiteuren. Soms telt een gewaarschuwd man voor twee. U voorkomt notoire wanbetalers als u zich in een vroegtijdig stadium verdiept in hun financiële handel en wandel.

Ben proactief
Het risico is te groot om een onbekende, potentiële opdrachtgever op zijn blauwe ogen of zijn overtuigende argumenten te geloven. Stel u zelf proactief op. Werp om te beginnen een blik op de website van het bedrijf, check het Linkedin-profiel van je opdrachtgever of Google zijn of haar naam eens. Wellicht komt er informatie boven water waar je iets aan hebt. En vergeet vooral niet om de KvK-registratie te controleren of om een creditcheck te laten uitvoeren. Kortom: verschaf u zelf helder inzicht in een nieuwe opdrachtgever. Hoe troebeler het water, hoe kleiner de kans op succes


Vist u naar nieuwe klanten in troebel of helder water?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *