smoezen van wanbetalers

Waarom betalen debiteuren hun rekening niet op tijd? Vergeetachtigheid is een reden die vaak voorkomt. Geen probleem als de debiteur in kwestie vervolgens direct overgaat tot betaling. Als je een klant via de telefoon herinnert aan de gemaakte betalingsafspraken is de kans groot dat je een andere smoes te horen krijgt. Ter lering ende vermaak presenteer ik in dit blog mijn persoonlijke top 5 smoezen van wanbetalers.

Verschillende soorten debiteuren

Het is naïef om een klant of debiteur te vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen. Elke klant vergeet soms een factuur te betalen. Wie eerlijk is, draait niet om de hete brij heen. Zeg gewoon waar het op staat en maak de betaling in orde. Sommige debiteuren vinden het gênant om toe te geven dat ze vergeetachtig of verstrooid zijn. Of ze schamen zich ervoor dat ze hun post of bijlagen per mail niet regelmatig openmaken. Een tweede groep debiteuren betaalt niet, omdat ze over te weinig liquide middelen beschikt. Bij een derde categorie debiteuren is de achterliggende gedachte ontevredenheid om niet te betalen.

Wanbetalers pur sang

Tot slot zijn er debiteuren die met opzet niet of veel te laat betalen. Deze laatste categorie debiteuren gebruikt een arsenaal aan smoezen om jou van het spreekwoordelijke kastje naar de muur te sturen.  Deze debiteuren behoren tot de buitencategorie: ze vormen de belichaming van de wanbetaler pur sang. Wees op je hoede als je met deze groep wanbetalers te maken krijgt. Debiteuren uit de eerste 3 categorieën gebruiken de smoezen uit de top 5 ook, dé wanbetaler is gepokt en gemazeld in het verzinnen en onderbouwen van ‘geloofwaardige’ smoezen. Het is verstandig om bij deze wanbetalers ook te focussen op de gemiddelde betalingstermijn en de betalingsmoraal.      

Welles-nietesspelletje voorkomen

Hoe reageer je als een debiteur een reden aangeeft waarom hij nog niet betaald heeft? Het is heel lastig om aan te tonen dat de debiteur in kwestie een smoes gebruikt. Daarom is het belangrijk om de geloofwaardigheid niet direct ter discussie te stellen. Ga er vanuit dat een debiteur de waarheid spreekt. Probeer te voorkomen dat je in een welles-/nietesspelletje verzeild raakt. Je wint deze discussie nooit. Houd in je debiteurenadministratie een dossier bij. Noteer de smoezen of tegenwerpingen om niet te betalen. En leg de afgesproken betalingstermijn of betalingsregeling zwart op wit vast. Bij een volgende smoes kun je de debiteur hieraan herinneren. Blijf vriendelijk aan de telefoon en spreek altijd met de zogenoemde glimlach.  

Smoezen van wanbetalers: de top 5

Het is de hoogste tijd om je te trakteren op de eerste 5 smoezen van wanbetalers. Bij elke smoes tref je ook een reactie aan die je direct kunt gebruiken. Goedwillende debiteuren reageren hier positief op. Bij dé wanbetaler wordt de grond langzaam heet onder de voeten.  

  1. ‘Vreemd, ik heb de factuur nooit ontvangen!’

Reactie: ‘Vreemd, maar dat kan gebeuren. Ik stuur je direct een kopie van de factuur per mail toe. Wanneer mag ik de betaling ontvangen?

2. ‘Ik wacht op de betaling van een andere klant’

Reactie: ‘We stellen alles in het werk om onze klanten op tijd te laten betalen. Uitbesteden van debiteurenbeheer heeft een impuls gegeven aan de betalingstermijnen. Voor deze factuur geldt een termijn van 30 dagen. Het is heel prettig als je deze week de openstaande factuur betaalt.’

3. ‘De kwaliteit van het geleverde product was niet goed!’

Reactie: ‘Wat vervelend om te horen dat je ontevreden bent over onze dienstverlening. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Ik zal contact opnemen met de afdeling Verkoop om je klacht te bespreken. Het is prettig als je de volgende keer eerder jouw klacht uit.’

4. ‘Ik denk dat de bank een fout heeft gemaakt!’

Reactie: ‘Okay, geen probleem. Ik kan natuurlijk altijd contact opnemen met jouw bank om te controleren welke fout er gemaakt is. Mag ik de contactgegevens van je bank?’

5. ‘Wij gebruiken een andere betalingstermijn!’

Reactie: ‘Snap ik. Elk bedrijf hanteert zijn eigen betalingsvoorwaarden. Bij deze opdracht ben je akkoord gegaan met een betalingstermijn van 30 dagen. Die termijn is leidend. Wanneer mag ik de betaling ontvangen? ‘

Meer informatie over smoezen van wanbetalers?

Hoor je zelf regelmatig smoezen die ik aan dit lijstje ‘Smoezen van wanbetalers’ kan toevoegen. Schroom niet om ze te delen. Wellicht neem ik jouw smoes op in mijn lijst. Wil je meer weten over hoe je het beste kunt omgaan met debiteuren die niet op tijd betalen? Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken.

Top 5 smoezen van wanbetalers
Getagd op:        

Eén gedachte over “Top 5 smoezen van wanbetalers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.