slechte betalingsmoraal

Mijn buurjongetje van vroeger was na schooltijd een echte wildebras. Een paar keer in de week kwam hij met een gat in zijn broek thuis van het spelen op straat. Zijn spijkerbroek of ribfluwelen broek bevatte na een partijtje voetbal steevast een gat ter hoogte van de knie. Ik hoor het zijn moeder nog zeggen: ‘Je moet ook niet duiken op de straatstenen’. Het antwoord van mijn buurjongetje kan ik ook dromen: ‘Ja maar mama, de grote jongens doen het ook.’ Daarop sprak de buurvrouw de gevleugelde woorden: ‘Als die andere jongens in de sloot springen, spring jij er dan ook in?’ Deze jeugdherinnering kwam bovendrijven toen ik onlangs een onderzoek las over het betalingsgedrag in Nederland. ZZP’ers en MKB’ers laten veel te veel met zich sollen. Ze leggen zich veel te gemakkelijk neer bij de slechte betalingsmoraal van de grote bedrijven.

Betalingstermijn van maximaal 30 dagen

Na-apen of kopieergedrag in (veel) te laat betalen: ondernemers in Nederland – en zeker grotere bedrijven en overheidsinstanties – hebben een slechte betalingsmoraal. MKB-bedrijven betalen – door de bank genomen – veel sneller dan hun ‘grote broers’ in het bedrijfsleven. Als crediteuren schikken ze zich in hun lot. En dat is onterecht, want sinds 2017 geldt de ‘Wet late betalingen’. Deze wet regelt dat betalingstermijnen van 60 of 90 dagen officieel verboden zijn. Als je niets afspreekt met een klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag je een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Schadevergoeding en handelsrente

Voortaan zijn overeenkomsten met een langere betaaltermijn dan 60 of 90 dagen nietig of ongeldig. Dit verbod geldt voor transacties met MKB-leveranciers en dienstverleners of zelfstandig ondernemers. Langere termijnen worden automatisch omgezet in de wettelijk verplichte een betalingstermijn van 30 dagen. Betaalt een debiteur de factuur ná die termijn van 30 dagen? Dan geldt ook een schadevergoeding ter hoogte van de wettelijke handelsrente (8% per jaar). Opdrachtgevers mogen deze tot 5 jaar na afloop van de betalingstermijn opeisen. Heeft de wet de slechte betalingsmoraal van grote bedrijven een halt toegeroepen? Helaas, in de praktijk blijkt de wet niet altijd even goed te werken.

Knielappen

De moeder van mijn buurjongetje ging niet bij de pakken neerzitten. Als hij een nieuwe broek droeg, kon je er vergif op innemen dat zij er enkele dagen later een set kunstlederen knielappen op stikte onder haar naaimachine. Als een slecht of niet betalende debiteur een gat in jouw inkomsten maakt, werkt zo’n knielap niet. De consequenties van een slechte betalingsmoraal kunnen groot zijn: als MKB’er of ZZP’er krijg je liquiditeitsproblemen, de winst of de bedrijfsgroei stagneert of – in het ergste geval – het voortbestaan van je bedrijf is in het geding. Deze consequenties zijn extra zuur als je je bedenkt dat er bij 1 op de 3 debiteuren opzet in het spel is. Met andere woorden: plusminus 35% van de grote ondernemingen en overheidsinstanties leent – met voorbedachten rade – renteloos bij crediteuren. Herkenbaar? Laat niet met je sollen en kom in actie.

Debiteurenbeheer perfectioneren

Om onwillige debiteuren over de streep te trekken, leiden er meerdere wegen naar Rome:

  • Kredietverzekering: je kunt de risico’s van niet betaalde rekeningen afdekken door je ertegen te verzekeren. Deze verzekeringen lopen langere tijd en zijn behoorlijk kostbaar.
  • Factoring: je besteedt administratie, bewaking en inning van vorderingen uit en/of je geeft het risico van niet-inbare vorderingen uit handen. Deze relatief dure optie – bij grote portefeuilles – klinkt aantrekkelijk, maar is ook risicovol. Je beschikt weliswaar sneller over je geld, maar de relatie met debiteuren kan ook onder druk komen te staan.
  • Debiteurenbeheer in eigen hand: doorloop het gehele proces van facturatie, bewaking en sommatie volgens een duidelijk stappenplan. Deze variant kost tijd en energie, maar levert je buiten kennis over debiteurengedrag ook goodwill en snellere betalingen op.

Slechte betalingsmoraal aanpakken?

Kamp je zelf regelmatig met debiteuren – in het grootbedrijf of bij de overheid – die een loopje nemen met jouw betalingstermijn van 14 of 30 dagen? Ga niet door de knieën voor smoezen, zoals: ‘onze eigen debiteuren betalen ook pas na 60 of 90 dagen’. Zakendoen met ZZP’ers of MKB’ers vraagt om een herziening van de betalingsmoraal. Durf grote bedrijven hier gerust op aan te spreken. Bij zakelijke transacties geldt een verplichte betalingstermijn van 30 dagen. Met een (telefonische) herinnering op de 31e dag na facturatie speel je dus nooit op de man. Kun je daarbij hulp gebruiken? Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken. Het zou immers jammer zijn als jij het kind van de rekening wordt.

Slechte betalingsmoraal: ben jij het kind van de rekening?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.