factuur betalenEen factuur betalen, is de normaalste zaak van de wereld. Dat is een plicht die zwart-op-wit in de overeengekomen betalingsvoorwaarden staat. Sommige debiteuren nemen een loopje met deze voorwaarden. Bewust én onbewust. Vorige week hoorde ik een deurwaarder tijdens een netwerketentje zeggen: ‘Een klant die niet betaalt, is geen klant maar een wanbetaler.’ Alle tafelgasten knikten instemmend. Behalve ik. ‘Soms kunnen debiteuren gewoonweg niet betalen’, reageerde ik. ‘Moet je deze groep debiteuren ook brandmerken als wanbetaler?’       

Aan het lijntje houden

Een organisatiepsychologe, een digitale drukker, een NLP-coach, een advocaat in opleiding, een energiebespaarder en de deurwaarder keken me vragend aan. Ik legde mijn soeplepel op tafel, veegde mijn mond schoon en ging er eens goed voor zitten. ‘Als klanten die niet kunnen betalen, je aan het lijntje houden, worden ze wanbetalers’, gaf ik antwoord op mijn eigen vraag. ‘Het is veel oprechter om open kaart te spelen en bijvoorbeeld een betalingsregeling voor te stellen. De notoire wanbetaler zal die stap niet zetten. Die blijft moedwillig in gebreke.’ Uit de non-verbale communicatie van mijn tafelgenoten trok ik de conclusie dat iedereen mijn uitleg begrepen had. Alleen de deurwaarder wipte nerveus op zijn stoel. Ik hoorde hem nadenken. ‘In mijn optiek moet je wanbetalers aanpakken op de plek waar het zeer doet: in hun portemonnee’, zei hij even plotseling als triomfantelijk.’

Klachten over kwaliteit

De digitale drukker mengde zich in het gesprek. ‘Ik heb een klant in Helmond die al wekenlang weigert te betalen, omdat hij ontevreden is over drukwerk dat ik geleverd heb.’ Met argusogen keek ik hem aan. Ik vroeg me af: heb je alleen met de Helmondse klant betalingsproblemen of zijn er ook andere klanten die klagen over de kwaliteit van het drukwerk? ‘Klachten over de geleverde kwaliteit vormen de belangrijkste reden om niet te betalen’, lichtte ik toe. De drukker keek me indringend aan en zei. ‘Sommige klanten willen bij digitaal drukwerk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En ik moet bij voorkeur gisteren leveren. Dat gaat soms ten koste van de kwaliteit.’ 

Interessanter verhaal

De energieman was het roerend met hem eens. ‘Ik heb een vergelijkbare klant in Tilburg die stelselmatig zijn rekeningen weken te laat betaalt.’ De advocaat in spe had zich nog niet in het gesprek gemengd. ‘Ook kruikenzeikers en kattenmeppers moeten op tijd hun factuur betalen’, zei hij met een grote grijns rond zijn mond. ‘En nu wil ik weten wat jullie precies doen en wat ik voor jullie kan betekenen’, zei hij tegen zowel de NLP-coach als de organisatiepsychologe. ‘Ja’, reageerde ik enthousiast. ‘Jullie verhaal is vast interessanter dan de smoezen die notoire wanbetalers gebruiken.’

Incasso in Tilburg, Helmond en Eindhoven

Een dag later dacht ik terug aan ons tafelgesprek. Ik moest glimlachen toen ik mezelf hoorde zeggen: ‘Ook kruikenzeikers en kattenmeppers moeten op tijd hun factuur betalen’. De opmerking van de advocaat had de spanning uit de lucht gehaald. Precies op het juiste moment.  Zouden klanten in Tilburg of Helmond slechter betalen dan klanten in Eindhoven? Ik moest het antwoord schuldig blijven. Volgens mij verschilt incasso in Tilburg niet zo veel van incasso in Helmond of Eindhoven. Notoire wanbetalers zijn vooral herkenbaar aan de onuitputtelijke bron waaruit ze putten voor smoezen om niet te betalen.

Notoire wanbetalers

Notoire wanbetalers zijn doortrapt en spelen een psychologisch spel met jou als opdrachtgever. Het is de uitdaging om door deze smoezen heen te prikken en te wanbetaler te dwingen om alsnog te betalen. In het blog ‘Debiteuren nabellen is geen welles/nietes-spelletje’ heb ik een ranglijst met smoezen op een rij gezet. Soms is het goed om ook te kijken naar de strategie die wanbetalers gebruiken. Als je daar zicht op krijgt, kun je adequater handelen. Alleen of in samenwerking met het incassobureau.

  • Negeren of ontwijken: je krijgt de debiteur in kwestie niet aan de telefoon. Hij of zij is altijd in gesprek, zit in een vergadering of is op zakenreis.
  • Ontkennen: de klant beweert dat hij geen producten heeft ontvangen, de factuur is nooit ontvangen of de factuur klopt niet.
  • Verantwoordelijkheid afschuiven: de bewuste debiteur voelt zich niet aangesproken en wijst naar een collega of compagnon. Die is vervolgens onbereikbaar.
  • Frontale aanval: een klant gedraagt zich agressief, werpt u allerlei verwensingen naar het hoofd of dreigt met maatregelen.

Factuur betalen: ja of nee?

Ondernemen is verantwoord risico’s nemen. Zo is het belangrijk om u als ondernemer in te dekken tegen klanten die niet op tijd hun factuur betalen. Kies bij grote transacties of nieuwe klanten altijd voor een kredietrapport. Zo ben je van tevoren op de hoogte van de kredietwaardigheid van een potentiële klant. En zo beperk je financiële tegenvallers. Betalen klanten in een later stadium niet op tijd? Schakel dan Incassoplein in voor incasso in Eindhoven, Tilburg en Helmond en alle andere gemeentes in deze regio.

Ook kruikenzeikers en kattenmeppers moeten op tijd hun factuur betalen
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *