Nieuwe klanten binnenhalen

Deze week had ik een woedende klant aan de telefoon. Het kostte me moeite om hem tot bedaren te brengen. Wat was er aan de hand? Al maandenlang probeerde hij een debiteur tot betalen te dwingen. Al zijn pogingen waren tot dusverre mislukt. Brieven, aanmaningen, telefoontjes en mailtjes hadden niks opgeleverd, alleen maar ergernis. De debiteur weigerde te betalen en reageerde nergens op. Binnen 10 minuten had ik het euvel boven tafel: het bedrijf in kwestie had geen cent te makken en stond op omvallen. Zuur, maar waar: mijn klant ging achter het net vissen. Had hij dat kunnen weten? Ik denk het wel. Met kredietinformatie. Moraal van dit verhaal. Wil je nieuwe klanten binnenhalen? Wees alert.

Verhaal met een luchtje?

Koop je wel eens verse vis op de markt? Weet je waarop je moet letten? Verse vis ruikt niet naar vis en voelt stevig aan. Ook de ogen zijn belangrijk. Die moeten glanzen en helder zijn. En tot slot: de kieuwen zijn mooi rood van kleur. Het is net alsof een verse vis elk moment terug in de vijver of rivier kan springen om weg te zwemmen. Twijfel je als je een nieuwe klant aan de haak wilt slaan? Voelt het verhaal niet goed aan? Heb je het gevoel dat er een luchtje aan zit? Of verloopt de communicatie niet helemaal helder? Wees dan op je hoede. Van bedorven vis en van notoire wanbetalers kun je goed ziek zijn.

Blijf communiceren

Soms heb je het gevoel dat je op het punt staat om een gigantische vis binnen te halen. Zo’n buitenkans lijkt te mooi om waar te zijn. Toch is nieuwe klanten binnenhalen geen sinecure. Veel te laat of helemaal niet betalen kan de relatie tussen 2 ondernemers behoorlijk vertroebelen. Helder communiceren, blijft toch een voorwaarde voor een langdurige, zakelijke relatie. Soms heb je geen grip op het betalingsgedrag of de betalingsmoraal van debiteuren. Soms telt een gewaarschuwd man voor twee. Je voorkomt notoire wanbetalers als je je in een vroegtijdig stadium verdiept in hun financiële handel en wandel.

Wees proactief

Het risico is te groot om een onbekende, potentiële opdrachtgever op zijn blauwe ogen of zijn overtuigende argumenten te geloven. Nieuwe klanten binnenhalen vraagt om een proactieve aanpak. Werp om te beginnen een blik op de website van het bedrijf, check het Linkedin-profiel van je opdrachtgever of Google zijn of haar naam eens. Wellicht komt er informatie boven water waar je iets aan hebt. En vergeet vooral niet om de KvK-registratie te controleren of om een creditcheck te laten uitvoeren. Kortom: verschaf jezelf helder inzicht in een nieuwe opdrachtgever. Hoe troebeler het water, hoe kleiner de kans op succes.

Hulp nodig bij nieuwe klanten binnenhalen?

Twijfel je over de kredietwaardigheid of de betalingsmoraal van een klant die je wilt binnen hengelen? Met Kredietkijker geeft Incassoplein je graag een actueel inzicht in de financiële risico’s die je met deze nieuwe klant loopt. Heb je een nieuwe klant aan de haak geslagen en dreig je nu achter het net te vissen, omdat de klant in kwestie zijn rekeningen niet op tijd betaalt? Met duurzame incasso helpt Incassoplein je graag om deze notoire wanbetaler tot betalen te dwingen. Interesse? Neem voor kredietinformatie en/of incasso contact op met Maarten Bijleveld. Vul het contactformulier in of bel (040) 241 10 36 om een afspraak te maken.

Nieuwe klanten binnenhalen? Vis niet achter net het

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.