Eind januari stond ik voor het eerst sinds jaren weer op de gladde ijzers. Ik hoor het mijn zoon nog zeggen: ‘Papa, ga jij vanmiddag ook mee schaatsen?’ Om zijn enthousiasme niet in te dammen zei ik volmondig ‘Ja’. Op geleende ijshockeyschaatsen en met 3 paar sokken om mijn voeten ging ik de strijd tegen de elementen aan. Het was een oneerlijke strijd. Om deze middag van vallen en opstaan samen te vatten: het was een beproeving. Een pluspunt: de warme chocolademelk na afloop smaakte voortreffelijk. Chocolademelk

Speel geen blindemannetje, houd je ogen open

Goed beslagen ten ijs komen is belangrijk als je op de been wilt blijven. Dat geldt niet alleen voor een middag schaatsen. Ook in het bedrijfsleven is het een voorwaarde om succesvol te zijn.  Stel je eens voor dat je met een blinddoek voor op het ijs van A naar B probeert te komen. De kans is groot dat je B nooit bereikt. Misschien zak je door het ijs of schaats je een wak in, omdat je het bordje ‘Gevaarlijk ijs’ niet hebt gezien. Aan deze metafoor moet ik soms denken als ik luister naar de ervaringen van sommige ondernemers. Ze ondernemen niet met open vizier. Nee, ze spelen blindemannetje en lopen figuurlijk in de val.

Wees niet te goed van vertrouwen

Goed zijn van vertrouwen is een nobel streven. Kennis van zaken en verdieping in potentiële klanten is nog veel belangrijker. Waarom? Laat ik je dat uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld. Frans, een relatie van mij, ging in zee met een nieuwe opdrachtgever die hij ontmoet had tijdens een netwerkborrel. Aan de bar klikte het vanaf de eerste seconde met Johan. 6 maanden lang haalde Frans via acquisitie nieuwe klanten voor Johan binnen. Op zijn bankrekening bleef het stil. De twijfel en het wantrouwen namen toe. Telefoontjes en brieven van Incassoplein hielpen niet afdoende. Pas toen de rechter hem sommeerde om te betalen, ging Johan overstag.

Een gewaarschuwd mens

De les die Frans geleerd heeft, zal hij niet snel vergeten. Wat hij niet wist, was dat Johan te boek stond als een notoire wanbetaler. Met een paar telefoontjes had hij zich kunnen verdiepen in het betalingsgedrag en de kredietwaardigheid van Johan. Samen dronken we een kop warme chocolademelk op de goede afloop. ‘Zo’n misslag zal ik niet snel meer maken’, zei Frans. ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee.’


Met kredietinformatie voorkom je misslagen
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.