Kredietwaardigheid checken: vertrouw jij de waarheid of een waarzegster?

kredietwaardigheid checken van klanten

In de meivakantie dwaalde ik tijdens een braderie langs kermisattracties, snoepkramen en de tent van een waarzegster. Als kind was ik onder de indruk van de voorspellende gave van mediums, paragnosten en waarzeggers. Tegenwoordig ben ik er geen liefhebber meer van. In creditmanagement is speculeren zelfs een doodzonde. Klanten verwachten de waarheid en niets dan de waarheid als ze informeren naar de financiële risico’s die ze lopen bij nieuwe klanten of bij grote klanten. De kredietwaardigheid checken van klanten is geen koffiedik kijken.

Eerste Hulp Bij Onbetaalde facturen

Vroeger had de waarzegster op de plaatselijke braderie een grote aantrekkingskracht op de jonge, naïeve Maarten. Ik was er heilig van overtuigd dat mijn toekomst in haar glazen bol te zien was. Zelf kon ik niet zien wat ze zag, maar ik geloofde Madam Theresia op haar woord: voor mij was een gouden toekomst weggelegd als huisarts. ‘Je treedt in de voetsporen van je vader’, hoor ik haar nog zeggen. Jammer genoeg ontspoorde haar voorspelling volledig. Gelukkig heb ik nog wel mijn EHBO-diploma gehaald. Bij netwerkbijeenkomsten overhandig ik als incassospecialist nieuwe relaties graag een pleisterdoosje waarop mijn motto staat: Eerste Hulp Bij Onbetaalde facturen.

Check kredietwaardigheid

Als ondernemer probeer ik de weg naar mijn eigen toekomst te plaveien. Het is een route van vallen en opstaan. Succesvol zijn in zaken is risico’s nemen en beheersen. Of met andere woorden: probeer onderweg valkuilen te zien en te omzeilen. Onvoldoende kredietwaardigheid van (potentiële) klanten is zo’n valkuil. Vaak is deze hindernis op het eerste gezicht niet zichtbaar. Beter kijken is mijn devies. Graag wil ik je daarbij helpen. Met een kredietrapport kan ik eenvoudig de kredietwaardigheid van klanten checken.

Actueel inzicht in kredietrisico’s

Een actueel beeld van de financiële handel en wandelen van klanten geeft een goed inzicht in de mogelijke kredietrisico’s. Een kredietrapport bevat bijvoorbeeld:

  • Financiële kerncijfers, zoals werkkapitaal, eigen vermogen en totale vermogen
  • Informatie over betaalgedrag van de debiteur (uitgesplitst naar kleine en grote bedragen)
  • Current ratio: beoordeling van liquiditeit op basis van vlottende activa en passiva
  • Kans op wanbetaling (gebaseerd op de voorgaande informatie)
  • PD-rating: de kans op een faillissement in de komende 12 maanden

 Voorspellende woorden

Bij grote opdrachten of nieuwe opdrachtgevers levert kredietinformatie dus onmisbare informatie op. Vertrouw niet op de mooie blauwe ogen van je gesprekpartner. Laat je niet om de tuin leiden door gladde praatjes over gouden bergen. Sommige risico’s heb je zelf in de hand. De kredietwaardigheid checken van een klant is dus geen overbodige luxe. Als een debiteur zijn factuur niet kan betalen, ga je helemaal uit je bol. Denk dan nog maar eens terug aan deze voorspellende woorden. Daarvoor heb ik geen koffiedik of glazen bol nodig. Harde cijfers liegen niet.

Meer informatie over kredietwaardigheid checken?

Wilt u een kredietrapport opvragen? Bij Incassoplein heet deze service Kredietkijker. Bel (040) 241 10 36 voor meer tekst en uitleg. Of vraag online een of meerdere kredietrapporten aan.

 

Bekijk al mijn blogs

Praktische tips voor debiteurenbeheer

Vorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...

Stront aan de knikker? Laat notoire wanbetalers een poepje ruiken

Notoire wanbetalers vertonen asociaal gedrag. Bij mij in de wijk woont Kees, een man die fatsoensnormen aan zijn laars lap. Hij gooit lege bierblikjes in de struiken, maakt lawaai met zijn opgevoerde Tomos en hij laat zijn buldog uit in het speeltuintje aan het eind...

Stinkende incassozaak? Rechercheur Bijleveld lost het op!

Soms begint een incassozaak met een onverwachte ontmoeting. Vorige week liep ik tijdens een wandeling op Strijp-S Herman tegen het lijf: een oude bekende. ‘Maarten’, zei hij resoluut. ‘Je moet me helpen.’ Ik nodigde hem uit om samen een kop koffie te drinken. 5...

Een zakelijke betalingsafspraak moet je binnen 30 dagen nakomen

Regelmatig koop ik mijn groente en fruit op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het is heerlijk om een uurtje te vertoeven op deze multiculturele markt en de unieke sfeer op te snuiven. Afgelopen zaterdag struinde ik weer met een boodschappentas tussen de kraampjes door....

Geef draaikonten en wanbetalers een schop onder hun kont

Blijven uw pogingen om een debiteur te laten betalen zonder resultaat? De kans bestaat dat u met een notoire wanbetaler te maken hebt.  Notoire wanbetalers treden graag op als gids tijdens de bekende route die loopt van het kastje naar de muur. Het is heel...

Incasso is geen circuskunstje. Of toch wel?

Mijn eerste bezoek aan het circus staat in mijn geheugen gegrift. Met blozende wangetjes genoot ik op de eerste rij van een onvergetelijke ervaring. Ik kwam ogen en oren te kort om alle circusacts goed te bekijken: de twee clowns en het circusaapje die iedereen aan...

Kredietrapport is zo verfrissend als een ijsje

Als de mussen van de hitte van het dak vallen, is mijn drang naar verfrissing niet te stuiten. De eigenaar van mijn favoriete Italiaanse ijssalon wrijft in zijn handjes als de koperen ploert met zijn zonnestralen de lichtstad teistert. Bij een fervent ijsliefhebber...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...