Kredietrapport is zo verfrissend als een ijsje

Kredietrapport is net zo verfrissend als een ijsjeAls de mussen van de hitte van het dak vallen, is mijn drang naar verfrissing niet te stuiten. De eigenaar van mijn favoriete Italiaanse ijssalon wrijft in zijn handjes als de koperen ploert met zijn zonnestralen de lichtstad teistert. Bij een fervent ijsliefhebber als ik loopt het water in de mond als ik dagdroom over een wafel met 3 bolletjes ijs en een flinke dot slagroom er bovenop. Niet alleen een ijsje werkt heel verfrissend. Dat geldt ook voor een kredietrapport. Als je wilt voorkomen dat de gemoederen verhit raken, is zo’n rapportage onmisbaar. Zeker bij grote transacties en bij nieuwe klanten.   

‘Mama Mia Maarten’

Afgelopen zondag bracht ik met mijn gezin een bezoek aan mijn kleine paradijs op aarde. Met een lachend gezicht verwelkomde de Italiaanse ijscoboer een van zijn beste klanten. Bij het afrekenen, geef ik hem een dikke vette knipoog. Elke keer als ik dat doe, heft Mario zijn handen naar de hemel en zegt lachend: ‘Mama Mia Maarten, wat had je me de vorige keer te pakken.’ Zijn opmerking slaat op een grap die ik enkele jaren geleden met hem uithaalde. Ik had 4 ijsjes besteld, maar weigerde vervolgens te betalen. De arme man wist niet hoe hij het had.

Betalingsverplichtingen

Graag neem ik je mee terug naar de zomer van 2013. IJscoboer Mario had niet in de gaten dat ik een toneelstukje opvoerde. Mijn vrouw en kinderen gingen nietsvermoedend zitten. Ze genoten vooral van hun ijsje en zagen niet dat manlief de ijsverkoper voor de gek hield. Ik vertelde de nietsvermoedende ijscoboer dat ik gewend was om een betalingstermijn te hanteren van 30 dagen. ‘Uiterlijk zondag over 4 weken reken ik die 4 wafels af’, zei ik toen met een stalen gezicht. ‘Kom ik dan mijn betalingsverplichtingen niet na, dan mag je mij als ondernemer wettelijk 40 euro extra in rekening brengen.’

Extra betalingsvoorwaarde

Mario wees naar een Delftsblauw tegeltje dat bij hem in de ijssalon hing. Met sierlijke letters stond erop geschreven: ‘Met op de pof betalen, hebben we hier afgerekend’. De tekst toverde een glimlach op mijn gezicht. ‘Van die extra betalingsvoorwaarde had je me eerder schriftelijk op de hoogte moeten brengen’, zei ik opnieuw met een pokerface. De ijscoboer keek me aan of hij zijn zelfbereide ijs zag branden. Om mijn betoog extra kracht bij te zetten, meldde ik ook nog dat zijn uitgeprinte factuur niet aan de wettelijke richtlijnen voldeed.

Recht op je geld

‘Waar ben jij mee bezig’, vroeg de Mario. ‘Zo ken ik jou helemaal niet?’ Ik ontdooide, haalde mijn gezicht uit de plooi en stelde hem gerust. ‘Natuurlijk is het niet normaal om een ijsco pas over 4 weken te betalen’, zei ik lachend. ‘En het is ook vreemd om voor een ijsco een gespecificeerde rekening te vragen. In het bedrijfsleven is dat echter de normaalste zaak van de wereld. Daar heb ik als creditmanager bijna dagelijks mee te maken. Als je een dienst of product verkoopt, heb je gewoon recht op je geld. En nu ga ik van mijn ijsco genieten, want er is niemand die zo lekker pistache-ijs en hazelnootijs kan bereiden zoals jij.’

Klant weigert te betalen

Vorige week zondagavond was het rustiger dan normaal in de ijssalon van Mario. Om even op adem te komen, kwam Mario op het terras bij ons zitten. Ik merkte aan zijn drukke gedrag dat hij ergens mee zat. Hij nipte van zijn glas ijsthee en brak toen het ijs. ‘Maarten, mag ik jou eens iets vragen over klanten die weigeren te betalen?’ Ik was aangenaam verrast dat Mario mij om advies vroeg. ‘Ik heb 2 maanden geleden een bijdrage geleverd aan een groot bedrijfsfeest’, vervolgde Mario zijn verhaal. ‘Ik heb heel de middag ijs staan scheppen voor honderden gasten. De eigenaar van dat bedrijf weigert te betalen. Wat kan ik doen?’

Inzicht in financiële handel en wandel

Ik zag de paniek in de ogen van Mario. Hij vertelde dat het bedrijf een rekening van bijna €1.100,- open had staan. Morgenvroeg zal ik er – met jouw goedkeuring uiteraard – eens induiken. ‘Mijn zegen heb je’, antwoordde Mario. ‘Mijn geduld begint aardig op te raken.  Voor mij is €1.100,- veel geld’. De volgende ochtend checkte ik met mijn product Kredietkijker de financiële handel en wandel van het gewraakte bedrijf. Ik zag in één oogopslag dat het bedrijf veel te weinig liquide middelen had. Had Mario dat vooraf maar geweten. Nu zat hij met de gebakken peren. ’s Middags ging ik bij hem langs op hem op de hoogte te brengen van het slechte nieuws. ‘Jouw ijsje is vandaag on the house’, reageerde Mario. ‘De volgende keer maak ik deze fout niet meer. Dan weet ik jou te vinden.’

Kredietrapport opvragen?

Wil je meer weten over het product Kredietkijker van Incassoplein? Bezoek dan mijn website met informatie over de prijzen en specificaties. Vraag online een kredietrapport aan. Of bel (040) 242 10 36 voor extra tekst en uitleg.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...