klanten die niet betalen, dat is balenAls ondernemers tijdens een netwerkbijeenkomst vertellen over incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen of als ze voorbeelden geven van klanten die niet betalen. Een sprekend voorbeeld van zo’n gesprek had ik vorige week tijdens een netwerkdiner. Een ondernemer – met als tekst ‘ontzorgt ICT in het MKB’ op zijn visitekaartje – had het hoogste woord over zijn betalingsmoraal. ‘Ik betaal mijn facturen nooit op tijd’, zei hij met een triomfantelijke blik in zijn ogen tegen zijn tafelgenoten. ‘Ik wacht altijd één of twee herinneringen af, voordat ik aan mijn verplichtingen voldoe.’

Incassoboer

Meewarig schudde ik mijn hoofd: ik moest deze eigenwijze man van repliek dienen. ‘Hoe zou je het vinden als jouw klanten er dezelfde moraal op na hielden’, pareerde ik zijn stelling? De man in kwestie keek me over zijn design leesbrilletje aan. Ik merkte dat hij zich ongemakkelijk voelde toen ik mijn visitekaartje aan hem overhandigde. Ik hoorde hem slikken, voordat hij stamelde. ‘Oei, het is natuurlijk niet zo slim om in het gezelschap van een incassoboer zo’n statement te maken.’

Onvoldoende liquide middelen

Ik ben in mijn werkzame leven al voor van alles en nog wat uitgemaakt. De geuzennaam ‘incassoboer’ had ik nog niet eerder gehoord. Ook al is er een wellicht een gelijkenis met de titel ‘Spaarvarkensboer’ die ik zelf regelmatig tijdens netwerkbijeenkomsten gebruik. Maar goed, ook deze reactie vroeg natuurlijk om een tegenreactie. ‘Ik ken ondernemers die failliet dreigen te gaan, omdat ze over onvoldoende liquide middelen beschikken’, legde ik hem voor. ‘Klanten die niet betalen, dat is gewoon balen. Een betalingsafspraak is ook een afspraak. Het is de normaalste zaak van de wereld om je daaraan te houden.’

ICT-boer met kiespijn

Ik merkte dat de overige tafelgenoten blij waren met mijn verbale interventie. De man keek als een ICT-boer met kiespijn. Tussen de carpaccio en de varkensmedaillons met tutti frutti oogstte ik lof met mijn uiteenzetting over het verschil tussen mijn expertises en mijn ondernemerschap. ‘Om eerlijk te zijn, ben ik als ondernemer notoire wanbetalers liever kwijt dan rijk’, vertelde ik glimlachend. ‘Als incassospecialist kan ik ze echter niet missen, omdat ik dankzij wanbetalers een deel van mijn brood verdien’.

Tips voor snellere betalingen 

De lifestylecoach rechts naast me vroeg of ik nog enkele tips had om klanten sneller te laten betalen. ‘Ik vind het heel lastig om cliënten waar ik een goede band mee heb een herinnering of een aanmaning te sturen’, zei ze zuchtend. Ik voelde me gevleid door haar oprechte vraag. ‘Soms moet je de put dempen, voordat het kalf verdronken is’, begon ik mijn antwoord cryptisch. ‘Als je debiteurenbeheer volgens een vast stappenplan uitvoert, dan weten jouw klanten precies waar ze aan toe zijn.

Stappenplan debiteurenbeheer

Goed debiteurenbeheer begint met het opstellen van vaste ‘regels’. Wat onderneem je vanaf het moment dat je een factuur verzendt? Een schema Debiteurenbeheer geeft stapsgewijs aan welke acties je moet ondernemen. Bij de wettelijk verplichte betalingstermijn van 30 dagen ziet zo’n stappenplan er als volgt uit.

  • Dag 1: factuur verzenden
  • Dag 30: factuur vervallen
  • Dag 31: klant bellen, vragen naar betaling
  • Dag 38: betalingsherinnering sturen
  • Dag 45: laatste dringende telefoontje naar je klant
  • Dag 50: 14-dagenbrief/laatste sommatie
  • Dag 64: vordering naar incassobureau

Zelf problemen met klanten die niet betalen?

Heb je zelf last van klanten die niet betalen? En heb je hulp nodig om klanten aan te sporen om alsnog te betalen? Of heb je ondersteuning nodig om het stappenplan voor debiteurenbeheer handen en voeten te geven? Als ervaren debiteurenbeheerder sta ik je graag met raad en daad terzijde. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.

 

Balen, klanten die niet betalen

Eén gedachte over “Balen, klanten die niet betalen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.