Wat is het verschil tussen incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?

verschil incassobureaus en gerechtsdeurwaardersHet zijn de cowboys in de branche die incasso een wildwest-imago geven. Vorig jaar besteedde het tv-programma Radar uitgebreid aandacht aan de mistoestanden bij incassobureaus. Zelf was ik erg te spreken over de genuanceerde berichtgeving. Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders hebben niet dezelfde wettelijke bevoegdheden. Toch verwarren veel mensen beide beroepsgroepen met elkaar. Misschien is het goed om de overeenkomsten en verschillen nog eens te benadrukken. Daarom laat ik u in dit blog uitgebreid kennis maken met de gerechtsdeurwaarder en de incassospecialist.  

Agressieve bejegening debiteuren

Sommige incassobureaus gedragen zich niet bepaald als het braafste jongetje van de klas. Ze brengen veel te hoge incassokosten in rekening. Ze versturen onterechte vorderingen. En ze dreigen met dagvaarden en beslaglegging. Bovenal is hun bejegening van debiteuren veel te agressief. Zowel op papier, aan de telefoon als tijdens face-to-face contact bij een debiteurenbezoek. Incassobureaus zoals Incassoplein – die zich netjes aan de richtlijnen en gedragsregels houden – hebben hier last van. Enkele jaren geleden schreef ik een blog over een ondernemer in de metaalsector die dacht dat ik – net als Jehovagetuigen – schoenen met stalen neuzen droeg. Ter bescherming van mijn voet als ik een voet tussen de deur probeerde te krijgen.

Objectieve, journalistieke bron of niet?

Het is jammer dat ik me nog steeds moet verdedigen tegen dit soort vooroordelen. In bijna 4 jaar tijd is er weinig veranderd in de perceptie van sommige consumenten en ondernemers. De rol van social media spelen hierbij een grote rol. Waarom beschouwt een groeiend aantal mensen Facebook of Twitter als objectieve, journalistieke bron?  Ze negeren het principe van hoor en wederhoor massaal. Na de uitzending van Radar regende het berichten op social media. Veel mensen deelden hun ervaringen met gerechtsdeurwaarders en incassobureaus. Het leek alsof de beerput helemaal leeg moest. In die periode was ik er niet trots op om mijn geld te verdienen met debiteurenbeheer en incasso. Bewust hield ik me zelf op social media een beetje afzijdig. Ik voelde me niet aangesproken door de kritiek, maar had er wel – zoals gezegd – last van.   

Campagne Autoriteit Consument en Markt

Tijdens bijeenkomsten of netwerketentjes moest ik vaker dan me lief was het verschil uitleggen tussen een incassobureau en een deurwaarderskantoor. Alleen om die reden vind ik het al prettig dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een campagne is gestart om duidelijk te maken wat een incassobureau wel en niet mag in de branche. Op de website staat zelfs een handige rekentool waarmee je eenvoudig kunt controleren of de hoogte van de berekende incassokosten terecht is. Al jaren besteedt Radar aandacht aan incassobureaus. Via deze link kun je de bewuste uitzending met voorbeelden van wantoestanden en reacties van gedupeerden nog eens bekijken?

Bevoegdheden deurwaarder en incassobureau

Een incassobureau int openstaande vorderingen bij debiteuren: consumenten of bedrijven. Dit gebeurt in opdracht van een schuldeiser. Als een debiteur zijn factuur niet op tijd betaalt en ook niet reageert op (telefonische) betalingsherinneringen komt het incassobureau in beeld. Het bureau maant wanbetalers aan om alsnog hun rekening te betalen. In dit zogenoemde minnelijke incassotraject maakt de incassospecialist afspraken over de betalingsdatum of spreekt hij een betalingsregeling af.

Kosten incassobureau

Via het principe van ‘no cure, no pay’ probeert het incassobureau zijn kosten te verhalen op de debiteur. Deze kosten zijn volgens de Wet Incasso Kosten (WIK) aan strikte richtlijnen gebonden. De WIK hanteert een wettelijk minimum van €40,- voor incasso’s tot een bedrag van €267,-. Het maximumbedrag dat een incassobureau in rekening mag brengen is €6.775,-. Er bestaat een verschil tussen de benadering van consumenten en bedrijven. Bij consumenten is de zogenoemde 14-dagenbrief verplicht. Voor bedrijven gelden de algemene leverings- en betalingsvoorwaarden. Deze moeten voor de transactie gecommuniceerd worden. Staan die niet op papier, dan gelden dezelfde kosten als voor consumenten.

Bevoegdheden deurwaarder   

Een deurwaarder mag dezelfde rol vertolken als het incassobureau. Sommige gerechtsdeurwaarders hebben zowel oplossingen voor het minnelijke als gerechtelijke incassotraject in huis. Als de debiteur in gebreke blijft, kan de schuldeiser de rechter inschakelen om betaling af te dwingen. Hiervoor moet hij een gerechtsdeurwaarder in de arm nemen.  Via een dagvaarding brengt de gerechtsdeurwaarder de debiteur hiervan op de hoogte. Daarnaast heeft hij na een gerechtelijke uitspraak (vonnis) de wettelijke bevoegdheid om beslag te leggen op loon, uitkering, inboedel of huis. Zo dwingt hij debiteuren tot betalen. Een incassobureau heeft die wettelijke status om te dagvaarden en beslag te leggen niet.

Samenwerking met gerechtsdeurwaarders

Incassoplein bewandelt niet alleen minnelijke incassotraject. In samenwerking met enkele gerechtsdeurwaarders focussen we ook op het juridische incassotraject. Komt een zaak voor de rechter en stelt die u in het gelijk? Dan zorg ik er samen met een gerechtsdeurwaarder voor dat het vonnis van de rechter wordt uitgevoerd.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...