Incasso is geen circuskunstje. Of toch wel?

Incasso is geen circuskunstjeMijn eerste bezoek aan het circus staat in mijn geheugen gegrift. Met blozende wangetjes genoot ik op de eerste rij van een onvergetelijke ervaring. Ik kwam ogen en oren te kort om alle circusacts goed te bekijken: de twee clowns en het circusaapje die iedereen aan het lachen maakten, de stoere dompteur die de leeuwen op de knieën kreeg en de 4 acrobaten die halsbrekende toeren uithaalden in de nok van de circustent. Als ik vandaag de dag terugdenk aan mijn eerste circusbezoek kan ik het niet laten om een vergelijking te maken met mijn huidige activiteiten als creditmanager. Ik kan me voorstellen dat jij deze associatie niet hebt. Daarom nodig ik je graag uit om een voorstelling van Circus Incassoplein bij te wonen.

Transacties in goede banen leiden

Hooggeëerd publiek, als directeur van circus Incassoplein heet ik je van harte welkom in de circustent van het bedrijfsleven. In de piste van zakelijke transacties staat er soms veel op het spel. Het is mijn taak als circusdirecteur om deze transacties in goede banen te leiden en de lach bij u terug op het gezicht te toveren. Om u te vermaken en te overtuigen, heb ik 3 bijzondere circusacts ingestudeerd. Achtereenvolgens kruip ik in de huid van clown, dompteur en acrobaat. Bij alle drie de rollen die ik vertolk, sta ik garant voor een staande ovatie. Gegarandeerd krijg ik ook uw handen op elkaar als ik u uit de brand help. Voor mijn circusacts geldt: succes maakt hongerig. Ook bij uw transactie geef ik dus graag acte de présence.

Met kredietinformatie komt de aap uit de mouw

In mijn vergelijking tussen creditmanagement en circusacts staan de clowns en het circusaapje voor de discipline Kredietinformatie. Achter het geschminkte gezicht van de clown gaan een lach en een traan schuil. Bij een openstaande vordering staat het huilen je ook nader dan het lachen. In mijn rol als clown probeer ik het gedrag van de notoire wanbetaler te ontmaskeren. Daarbij hecht ik veel waarde aan de betekenis van het spreekwoord: ‘Al draagt een aap een gouden ring, hij is en blijft een lelijk ding.’ Dit spreekwoord is op het lijf geschreven van de notoire wanbetaler. Sommige debiteuren doen zich beter voor dan ze zich in werkelijkheid gedragen. Vertrouw bij grote transacties of nieuwe klanten nooit op iemands blauwe ogen of mooie praatjes. Sommige smoezen om niet te betalen, zijn behoorlijk clownesk. Met kredietinformatie komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Als wanbetaler sta je volop in de spotlights als je een slechte betalingsmoraal, een dubieus verleden en te weinig liquide middelen hebt.

Met debiteurenbeheer krijg je debiteuren op de knieën

Een dompteur of leeuwentemmer is iemand die in het circus leeuwen africht, zodat die hun kunstje kunnen doen. Het zal je niks verbazen dat deze circusartiest opvallende gelijkenissen vertoont met mijn werkzaamheden als debiteurenbeheerder. Het belangrijkste kunstje dat ik uw debiteuren leer is dat ze binnen de afgesproken betalingstermijn van 14 of 30 dagen hun factuur betalen. Voor sommige debiteuren is dit een koud kunstje. Op dit type klant richt ik mijn aandacht niet. Ik pas het klappen van de zweep vooral toe op klanten die het kunstje nog niet onder de knie hebben. Daarbij steek ik mijn hoofd ook spreekwoordelijk in de bek van een leeuw of klant. Deze blik zegt veel over het betalingsgedrag van uw debiteur. Hoe beter mijn beeld, hoe beter ik kan sturen op gedrag. Ik durf te beweren dat het africhten het leeuwendeel van mijn werk in beslag neemt.

Halsbrekende toeren om met incasso klanten te laten betalen

Acrobaten zwaaien aan de trapeze, zijn bedreven in koorddansen of voeren andere kunsten boven de piste uit. Lenigheid, behendigheid en een goed gevoel voor evenwicht zijn cruciaal om als acrobaat het publiek te vermaken. Tussen acrobaten en incassospecialisten bestaan enkele treffende overeenkomsten. Als een klant te laat of helemaal niet betaalt, moet ik me ook in bochten wringen om hem over de streep te trekken. Voor deze act geldt nadrukkelijk: houd stevig vast of laat of tijd los. Sommige debiteuren hebben de gewoonte om in de rondte te draaien als je ze op hun betalingsgedrag of verplichtingen wijst. Openstaande facturen kunnen je behoorlijk uit je evenwicht brengen. Hoe dun het lijntje naar de overkant ook is: voetje voor voetje kun je ook resultaat boeken. Bijvoorbeeld door duidelijke afspraken te maken over de betaaltermijn(en).

Afspraak maken voor voorstelling?

Hooggeëerd publiek. Als directeur van Circus Incassoplein hoop ik dat u van deze bijzondere voorstelling hebt genoten. Het was een eer om voor u op te treden. Heeft u behoefte aan een voorstelling op locatie. Graag sla ik binnenkort bij jouw bedrijf mijn tenten op. Circus Incassoplein verstaat de kunst om uw debiteuren uit de tent te lokken. Interesse? Bel (040) 242 10 36 of vul het contactformulier in om Maarten Bijleveld in te huren als clown, dompteur of acrobaat.

 

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...