kom graag bij de menesen langsJaren geleden speelde Johnnie Kraaykamp jr.  een rol in een commercial van een bekende verzekeraar. Elk reclamefilmpje begon met de oneliner: ‘Als verzekeringsadviseur kom ik graag bij de mensen thuis’. De filmpjes toverden altijd een grote glimlach op mijn gezicht. Toen ik een variatie op de kreet ging gebruiken voor mijn eigen werkzaamheden als incassospecialist, keken mensen me vreemd aan. De spontane reactie die ik ontving, is samen te vatten onder de noemer: ‘Bedrijven vinden het helemaal niet leuk als incassobureaus aankloppen’.  

Frustratie besparen

Voor mij was het ‘piece of cake’ om deze eenzijdige belichting van het vakgebied te pareren. ‘Mijn opdrachtgevers vinden het anders heel prettig als ik een voet tussen de deur kan krijgen’, antwoordde ik steevast. ‘Sterker nog: als ik de debiteur overhaal om alsnog te betalen, mag ik ongevraagd op de koffie komen.’ Pas geleden vertelde ik deze anekdote tegen een bevriende communicatie-adviseur.  Hij vertelde op zijn beurt een verhaal waar mijn stekels recht van overeind gaan staan. Met mijn kennis van incasso en debiteurenbeheer had ik hem een hoop frustratie kunnen besparen. Jammer genoeg kenden we elkaar toen nog niet.

Foldertekst schrijven

De communicatie-adviseur kreeg van een reclamebureau de vraag om een foldertekst te schrijven voor een horecagroothandel. Er zat wel druk op de ketel. De opdracht moest gisteren gereed zijn.

De briefing vond plaats bij een restaurant in Eindhoven. Samen met de accountmanager reed de communicatie-adviseur naar de groothandel. Onderweg passeerden ze een leegstaand bedrijfspand. ‘Dit wordt volgende maand ons nieuwe kantoor’, zei de accountmanager van het reclamebureau.

Brief van curator

Het schrijven van de foldertekst verliep soepel. Twee dagen later ging de factuur al op de brievenbus. 2 maanden verstreken. Het reclamebureau weigerde te betalen en reageerde niet op voicemails, herinneringen en aanmaningen. De communicatie-adviseur rook onraad en besloot polshoogte te nemen. Het nieuwe bedrijfspand was in gebruik genomen. Niet door het reclamebureau, maar door een makelaarskantoor. Weer een week later viel er een brief van de curator op de deurmat. Met  slecht nieuws: het reclamebureau was failliet.

Faillissement

‘Sommige bedrijven die op omvallen staan, blijven mooi weer spelen’, gaf ik een verklaring. ‘Ze proberen te redden wat er te redden valt. Met een kleine creditcheck had je kunnen weten dat het reclamebureau bijna failliet was. Het is een kleine moeite met een grote impact. Ruik je onraad en denk je: dit is geen zuivere koffie? Zorg dat je op de hoogte bent van de financiële handel en wandel van debiteuren. Zo voorkom je snel en eenvoudig een misselijkmakend gevoel. En voorkom je een financiële strop.            


Het is geen zuivere koffie als u misselijk van debiteuren wordt
Getagd op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.