Facturen betalenGedenkwaardig is de opmerking van prinses Maxima over haar toekomstig echtgenoot. Met de oneliner ‘Hij was een beetje dom’, veroverde zij de harten van het Nederlandse volk. Jaren later bleek dat de persconferentie – waarin zij de opmerking maakte – van begin tot einde geregisseerd was. Spontaniteit is prachtig. Als het om centen en facturen betalen draait, kan een spontane reactie ook een valkuil zijn.


Aanpak met witte handschoentjes

Op het eerste gezicht bestaat er geen raakvlak tussen mijn vakgebied en de activiteiten van ons geliefde koningspaar. Ben je iets kritischer, dan loopt de vergelijking niet zo mank. Ondernemers die service hoog in het vaandel hebben staan, leggen graag de rode loper uit voor Koning Klant. Het is niet altijd slim om een klant met alle egards te behandelen. Wanbetalers hebben bijvoorbeeld geen recht op deze aanpak met witte handschoentjes. Facturen betalen vraagt dan om een andere aanpak.

Dommerik of slimmerik?

Sommige ondernemers zijn het slimste jongetje van de klas en verdiepen zich in het betaalgedrag van hun klanten. Andere ondernemers zijn zo stom als het achtereind van een spaarvarken. Zij laten het betaalgedrag over aan het toeval. Dat is niet slim. Als ondernemer krijg je zo onherroepelijk te maken met wanbetalers. Ook de klant die jij als koning behandeld hebt, betaalt veel te laat of helemaal niet.

Tips om risico’s te beperken

Natuurlijk heb jij als ondernemer recht op je geld. Je hebt immers aan je plichten voldoen. Nu is jouw klant aan de beurt om over de brug te komen en aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Hoe kun jij als ondernemer dit risico van facturen betalen tot een minimum beperken. Graag reik ik je royaal de hand met 3 beproefde tips:

  • Wees niet te snel de koning te rijk: check vooraf de financiële handel en wandel van nieuwe klanten. Of vraag bij grote transacties een kredietrapport op van een bestaande klant. Zo voorkom je dat je je te snel rijk rekent.
  • Zet met debiteurenbeheer de kroon op je werk: houd het betaalgedrag van je debiteuren nauwlettend in de gaten, hanteer bij het versturen en opvolgen van facturen een vast debiteurenschema en focus op die klanten die stelselmatig betalingsafspraken met handen en voeten treden.
  • Veeg wanbetalers de (konings)mantel uit: kom met incasso direct in actie als een klant zijn rekening niet of (veel) te laat betaalt. Natuurlijk kun je herinneringen of aanmaningen versturen. Bedenk echter één ding: als beller krijg je je geld sneller.

Focus op lange termijn

De afgelopen 10 jaar heeft Incassoplein met deze werkwijze een koninkrijk met trouwe onderdanen opgebouwd. Om openstaande rekeningen te incasseren, gebruik ik bij voorkeur mijn gezonde verstand. Zowel bij incasso als bij debiteurenbeheer streef ik naar lange-termijnrelaties. Ik zwaai dus niet met honkbalknuppels. Dat is funest voor mijn imago. Ik zwaai ook niet altijd met de scepter. Als klant bent u koning bij Incassoplein. Om u als klant tevreden te stellen, hanteer ik 2 incassostrategieën: de aanpak met witte handschoentjes (bellen en herinneringen sturen) of de aanpak met harde hand: het starten van een gerechtelijke procedure om een debiteur tot betalen te dwingen. U kiest de strategie. Ik voer haar alleen maar uit.

Incassoplein zwaait de scepter bij facturen betalen

U regeert als ondernemer dus in uw eigen koninkrijk. Soms geldt het spreekwoord: ‘In het land der blinden is éénoog koning’. Als je blind bent voor de financiële risico’s die je met klanten loopt, is het tijd om afstand te doen van de troon. Graag zwaai ik tijdelijk de scepter om je afvallige klant op andere gedachten te brengen. Want mijn motto luidt: ‘Koning, keizer, admiraal: betalen zullen ze allemaal.’ Meer weten? Bel (040) 441 10 36 of mail naar info@incasso-plein.nl om een afspraak te maken.

Koning, keizer, admiraal: facturen betalen zullen ze allemaal
Getagd op:            

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.