Debiteurenbeheer: het is balen als klanten niet betalen

Het is balen als klanten niet op tijd betalen. Zorg dat je debiteurenbeheer professioneel aanpaktVerhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n gesprek had ik vorige week tijdens een netwerkdiner. Een ondernemer – met als tekst ‘ontzorgt ICT in het MKB’ op zijn bij Vistaprint gedrukte visitekaartje – had het hoogste woord over zijn betalingsmoraal. ‘Ik betaal mijn facturen nooit op tijd’, zei hij met een triomfantelijke blik in zijn ogen tegen zijn tafelgenoten. ‘Ik wacht altijd één of twee herinneringen af, voordat ik aan mijn verplichtingen voldoe.’

Incassoboer
Meewarig schudde ik mijn hoofd: ik moest deze eigenwijze man van repliek dienen. ‘Hoe zou je het vinden als jouw klanten er dezelfde moraal op na hielden’, pareerde ik zijn stelling? De man in kwestie keek me over zijn design leesbrilletje aan. Ik merkte dat hij zich ongemakkelijk voelde toen ik mijn visitekaartje aan hem overhandigde. Ik hoorde hem slikken, vooruit hij stamelend zei. ‘Oei, het is natuurlijk niet zo slim om in het gezelschap van een incassoboer zo’n statement te maken.’

Onvoldoende liquide middelen
Ik ben in mijn werkzame leven al voor van alles en nog wat uitgemaakt. De geuzennaam ‘incassoboer’ had ik nog niet eerder gehoord. Ook al is er een wellicht een gelijkenis met de titel ‘spaarvarkensboer’ die ik zelf regelmatig tijdens netwerkbijeenkomsten gebruik. Maar goed, ook deze reactie vroeg natuurlijk om een tegenreactie. ‘Ik ken ondernemers die failliet dreigen te gaan, omdat ze over onvoldoende liquide middelen beschikken’, legde ik hem voor. ‘Het is gewoon balen als klanten niet op tijd betalen. Een betalingsafspraak is ook een afspraak. Het is de normaalste zaak van de wereld om je daaraan te houden.’

ICT-boer met kiespijn
Ik merkte dat de overige tafelgenoten blij waren met mijn verbale interventie. De man keek als een ICT-boer met kiespijn. Tussen de carpaccio en de varkensmedaillons met tutti frutti oogstte ik lof met mijn uiteenzetting over het verschil tussen mijn expertises en mijn ondernemerschap. ‘Om eerlijk te zijn, ben ik als ondernemer notoire wanbetalers liever kwijt dan rijk’, vertelde ik glimlachend. ‘Als incassospecialist kan ik ze echter niet missen, omdat ik dankzij wanbetalers een deel van mijn brood verdien’.

Stappenplan debiteurenbeheer
De vrouw rechts naast me vroeg of ik nog enkele tips had om klanten sneller te laten betalen. ‘Ik vind het heel lastig om cliënten waar ik al jaren een goede band mee heb een herinnering of een aanmaning te sturen.’ Ik voelde me gevleid door haar oprechte vraag. ‘Soms moet je de put dempen, voordat het kalf verdronken is’, begon ik mijn antwoord cryptisch. ‘Als je debiteurenbeheer volgens een vast stappenplan uitvoert, dan weten jouw klanten precies waar ze aan toe zijn. Geef me jouw visitekaartje, dan stuur ik je een linkje naar het stappenplan op mijn website. En als je er zelf geen tijd voor hebt, dan weet je me te vinden.’


Bekijk al mijn blogs

Praktische tips voor debiteurenbeheer

Vorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...

Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Bij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je...

Stront aan de knikker? Laat notoire wanbetalers een poepje ruiken

Notoire wanbetalers vertonen asociaal gedrag. Bij mij in de wijk woont Kees, een man die fatsoensnormen aan zijn laars lap. Hij gooit lege bierblikjes in de struiken, maakt lawaai met zijn opgevoerde Tomos en hij laat zijn buldog uit in het speeltuintje aan het eind...

Stinkende incassozaak? Rechercheur Bijleveld lost het op!

Soms begint een incassozaak met een onverwachte ontmoeting. Vorige week liep ik tijdens een wandeling op Strijp-S Herman tegen het lijf: een oude bekende. ‘Maarten’, zei hij resoluut. ‘Je moet me helpen.’ Ik nodigde hem uit om samen een kop koffie te drinken. 5...

Een zakelijke betalingsafspraak moet je binnen 30 dagen nakomen

Regelmatig koop ik mijn groente en fruit op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het is heerlijk om een uurtje te vertoeven op deze multiculturele markt en de unieke sfeer op te snuiven. Afgelopen zaterdag struinde ik weer met een boodschappentas tussen de kraampjes door....

Geef draaikonten en wanbetalers een schop onder hun kont

Blijven uw pogingen om een debiteur te laten betalen zonder resultaat? De kans bestaat dat u met een notoire wanbetaler te maken hebt.  Notoire wanbetalers treden graag op als gids tijdens de bekende route die loopt van het kastje naar de muur. Het is heel...

Incasso is geen circuskunstje. Of toch wel?

Mijn eerste bezoek aan het circus staat in mijn geheugen gegrift. Met blozende wangetjes genoot ik op de eerste rij van een onvergetelijke ervaring. Ik kwam ogen en oren te kort om alle circusacts goed te bekijken: de twee clowns en het circusaapje die iedereen aan...

Kredietrapport is zo verfrissend als een ijsje

Als de mussen van de hitte van het dak vallen, is mijn drang naar verfrissing niet te stuiten. De eigenaar van mijn favoriete Italiaanse ijssalon wrijft in zijn handjes als de koperen ploert met zijn zonnestralen de lichtstad teistert. Bij een fervent ijsliefhebber...