Pas geleden viel er een witte, handgeschreven A5-envelop op mijn deurmat. Nieuwsgierig opende ik de envelop en begon de brief te lezen. 15 seconden later voerde ik op papier een interessante dialoog met een communicatiebureau uit de regio Eindhoven. Wat me direct opviel, was dat de afzender zich verdiept had in mijn werkzaamheden: debiteurenbeheer en incasso.

Duidelijke taal

Een datum zegt meer dan een betalingstermijnEigenlijk was ik wel nieuwsgierig naar de persoon achter deze brief. Terwijl ik een telefoonnummer zocht, viel mijn blik op de volgende zinsnede: ‘Het lijkt me leuk om samen een kop koffie te drinken. Donderdag 22 maart bel ik je op om hiervoor een afspraak te maken.’  Vooral het tweede deel van de zinsnede liet me niet meer los. Ik ben namelijk een voorstander van duidelijke taal.

Tip voor facturen en herinneringen

Niet alleen klanten hebben behoefte aan duidelijke taal. Ook uw debiteuren willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarom pas ik het principe van ‘dag en datum’ voortaan toe als ‘vervaldatum’ in facturen, herinneringen en aanmaningen. Kijk eens naar onderstaand voorbeeld en oordeel dan zelf: wanneer is de communicatie met uw debiteur het meest helder:

  • Vriendelijk verzoek dit bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van deze factuur over te maken.
  • Vriendelijk verzoek dit bedrag vóór donderdag 5 april te betalen.


Dag en datum zeggen meer dan een betalingstermijn
Getagd op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.