Aandacht geven loontKerstmis is voor mij niet compleet zonder de verfilming van A Christmas Carol, het beroemde boek van Charles Dickens over de oude en verbitterde vrek Ebenezer Scrooge. Als specialist in debiteurenbeheer en incasso herken ik het beeld dat Dickens van de keiharde, nietsontziende financier en geldwisselaar schetst. In mijn dagelijkse werkzaamheden moet ik ook regelmatig opboksen tegen vooroordelen. Graag houd ik in deze periode van het jaar mijn klanten en relaties de spiegel van Scrooge voor. Kijk mee en kom tot het voortschrijdend inzicht: aandacht geven loont. Ook bij je klanten of debiteuren.

Geld verdienen staat centraal

Het leven van Scrooge draait om geld verdienen. Die ‘drive’ is zo sterk dat iedereen het in zijn directe omgeving moet ontgelden: familieleden, werknemers en huurders. Hij veracht andere zaken die in het leven van mensen zo’n belangrijke rol spelen: vriendschap, liefde en de gedachte van het kerstfeest. In de nacht voor Kerstmis heeft Scrooge in zijn dromen een ontmoeting met 3 geesten. Ze vertegenwoordigen Verleden, Heden en Toekomst. Deze confrontaties jagen hem de stuipen op het lijf, maar de geesten zorgen er wel voor dat Scrooge tot inkeer komt en zijn leven betert. 

De geest van het verleden

Ondernemen is met vallen en opstaan tot inzicht komen. Draait jouw ondernemerschap alleen om geld verdienen? Of steek je ook tijd, geld en energie in het onderhouden van klanten? Kijkend naar mijn eigen kernactiviteiten merk ik vaak dat debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje is. Met debiteurenbeheer voorkom je dat facturen veel te lang openstaan. Je hebt namelijk regelmatig contact met klanten. Vraag bijvoorbeeld regelmatig of de geleverde producten, diensten en service naar wens waren. Debiteurenbeheer is daarmee een onmisbaar instrument om bestaande klanten te binden.

De geest van het heden

Ondanks een professioneel opgezet debiteurenbeheer weigeren sommige debiteuren hun factuur te betalen. Is dat onwil of onmacht? De botte bijl hanteren is een beproefde methode om alsnog je verdiende geld te krijgen. Incassoplein kiest liever voor een duurzamere, mensvriendelijkere aanpak. Wat je vandaag aan acties onderneemt om debiteuren te laten betalen, heeft consequenties voor de toekomst. Daarom is het belangrijk om de goede relatie met klanten in ogenschouw te nemen. Alleen als er echt onwil in het spel is, ga je over tot ‘hardere acties’. Na incasso kun je dan bijvoorbeeld de gerechtsdeurwaarder inschakelen. Maak tot die tijd liever duidelijke afspraken over de betaling of spreek een betalingsregeling in termijnen af.

De geest van de toekomst

Voor de continuïteit van je bedrijf zijn behalve bestaande klanten ook nieuwe klanten belangrijk. Klanten vinden is niet altijd een geldkwestie. De gunfactor speelt ook een grote rol in deze keuze. Als je regelmatig acquireert en netwerkt, denk dan eens aan de wijze les van Scrooge. Leef je dus in, zet een stapje extra en durf eens iets weg te geven zonder dat de kassa direct moet rinkelen. Aandacht geven loont, heeft een positieve invloed op de gunfactor. Geloof je me niet? Dan sta ik er niet van te kijken als je op kerstnacht bezoek krijgt van drie geesten.

Afspraak maken over ‘aandacht geven loont’

Heb je in het verleden verkeerde beslissingen genomen met debiteurenbeheer en incasso? En heeft dit blog je tot nieuwe inzichten gebracht? Als de geest uit de fles is, ga ik graag met je aan de slag om ervoor te zorgen dat debiteuren sneller hun factuur betalen. Daarbij kijk ik naar heden en verleden om de toekomst te beïnvloeden. Interesse?  Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier in op de website van Incassoplein.

De wijze les van Scrooge: aandacht geven loont

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.