Wanbetalers voorkómen? Speel niet met vuur

Wanbetalers voorkomenBij sommige ondernemers heb je het gevoel dat ze ‘gaan als de brandweer’.  Ze ogen succesvol, ze vertellen successtory’s en ze willen graag dat jij deelt in hun succes. De buitenkant zegt niet alles over de binnenkant. Dat weet ik. Soms is het verstandig om op je hoede te zijn. Vooral als er figuurlijk een oorverdovend ‘ta-tu, ta-tu’ in je oren klinkt. Het spreekwoord zegt niet voor niks: ‘waar rook is, is vuur’. Heb je te maken met notoire wanbetalers? Wees dan een gewaarschuwd mens. Twijfel je over iemands kredietwaardigheid of betalingsmoraal? Zet dan – afhankelijk van de status van het betalingsprobleem – in op de 3 disciplines van creditmanagement.  Daarbij speelt het werkwoord ‘voorkomen’ 3x een doorslaggevende rol. Het is de kunst om de klemtoon goed te leggen.

Stap 1 Kredietinformatie: Vertrouw niet op iemands vóórkomen

Kredietinformatie is het eerste ijzer dat Incassoplein in het vuur heeft. Deze stap is cruciaal bij nieuwe opdrachtgevers. Of bij grote opdrachten. Vertrouw (potentiële) klanten niet te snel op hun vóórkomen of mooie blauwe ogen. Een gelikte website, een verleidelijk verkooppraatje aan de telefoon of een flitsende bedrijfspresentatie op YouTube of tijdens een seminar of congres zegt niets over de liquiditeit of betalingsmoraal van een ondernemer.  Zorg dat je altijd over actuele kredietinformatie van debiteuren beschikt. En vraag – zeker bij twijfel – een kredietrapport aan. Zo voorkóm je financiële tegenvallers, die notoire wanbetalers uiteindelijk veroorzaken.

Stap 2 Debiteurenbeheer: Voorkómen is beter dan genezen

Wil je wanbetalers voorkomen? Dan is goed debiteurenbeheer een onmisbare schakel in je bedrijfsvoering. Slecht betalende klanten en lange betalingstermijnen hebben consequenties voor je liquiditeit. Ontbreekt de tijd voor professioneel debiteurenbeheer? Incassoplein haalt graag de kastanjes voor je uit het vuur. We checken uw klant vooraf op zijn financiële handel en wandel. We houden consequent uitstaande facturen in de gaten. En vlak voordat de betalingstermijn verstrijkt, nemen we zo nodig contact op met de debiteur. Het is altijd goed om te informeren naar de klanttevredenheid.

Stap 3 Incasso: Voorkóm dat debiteuren moeten vóórkomen

Incasso is een onvermijdelijke stap als je klant de betalingstermijn van een factuur overschrijdt. Of als hij gemaakte afspraken aan zijn laars lapt. Je verkoopt een product of je levert een dienst onder duidelijke betalings- en leveringsvoorwaarden. Volgens deze voorwaarden geldt nadrukkelijk het principe: ‘boter bij de vis’. In ruil voor een product of dienst heb je dus recht op je geld. Wil je wanbetalers voorkomen: accepteer dus geen smoesjes van wanbetalers. Zo nodig legt Incassoplein een debiteur het vuur aan de schenen. We incasseren je rekening. Snel en met oog voor de relatie die je met klanten onderhoudt. 

Wanbetalers voorkomen? Maak een afspraak

De kracht van creditmanagement schuilt dus in wisselwerking tussen kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. Wil je liever niet met vuur spelen? Check dan vooraf altijd de kredietwaardigheid van (nieuwe) debiteuren. Met professioneel debiteurenbeheer houd je de inkomstenstroom op peil. Zo voorkom je dat een liquiditeitsprobleem een brandende kwestie wordt. En met incasso verzoek je debiteuren (of wanbetalers) om de betalingsverplichtingen na te komen. Zo blus je een betalingsprobleem dat plotseling ‘oplaait’.  Wil je de kracht van creditmanagement inzetten en wanbetalers voorkomen? Je hoeft geen 112 te bellen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier in om Maarten Bijleveld te laten ‘uitrukken’.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...