Een zakelijke betalingsafspraak moet je binnen 30 dagen nakomen

Regelmatig koop ik mijn groente en fruit op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het is heerlijk om een uurtje te vertoeven op deze multiculturele markt en de unieke sfeer op te snuiven. Afgelopen zaterdag struinde ik weer met een boodschappentas tussen de kraampjes door. In mijn rechterhand hield ik een boodschappenlijstje vast. Mijn vrouw had hierop geschreven: 2 kilo perssinaasappels, tros bananen, 1 kilo belegen kaas en 1 doos scharreleieren. Bij mijn vaste groente- en fruitkraam bestelde ik 2 kilo perssinaasappels. ‘Dat is dan €1,99’, zei de koopman gedecideerd. ‘Dank je wel’, antwoordde ik hem. ‘Vind je het goed als ik deze betalingsafspraak over 3 maanden nakom?’

Boter bij de vis

De marktkoopman keek me verbaasd aan. ‘Ben je nou helemaal gek geworden, antwoordde hij geïrriteerd. ‘Je betaalt me nu die €1,99 of ik wil dat je die sinaasappelen teruggeeft.’ Zijn reactie bracht me niet van mijn stuk. Verwoed deed ik nog een poging om hem te overtuigen. ‘In het bedrijfsleven is het anders heel normaal dat klanten pas na 2 maanden hun rekening betalen.’ Intussen had ik mijn portemonnee al uit mijn kontzak gepakt. Mijn vingers zochten tussen het kleingeld naar een muntje van 2 euro. ‘Met zo’n betalingsafspraak heb ik niks te maken’, pareerde hij mijn opmerking. ‘Op de markt geldt: boter bij de vis. Als je dat niet accepteert, heb je hier niks te zoeken.’

Betalingsafspraak is afspraak

Aan jou de uitdaging om te bepalen of bovenstaand relaas van mijn bezoek aan de weekmarkt echt gebeurd is. Eerlijk gezegd, maakt het niet uit of deze gebeurtenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Bij netwerkbijeenkomsten gebruik ik graag de ‘metafoor van de weekmarkt’ om ondernemers duidelijk te maken dat een betalingsafspraak ook een afspraak is. Met deze elevator pitch lukt het me om ZZP’ers en MKB’ers te overtuigen dat ze geen genoegen moeten nemen met betalingstermijnen van 2 of 3 maanden.

Accepteer geen uitstelgedrag

Soms stellen debiteuren je geduld behoorlijk op de proef. Zorg allereerst dat je debiteurenbeheer op orde is. Factureer op tijd en volgens de regels. Gedragen debiteuren zich toch als een draaikont, dan verdienen ze een schop onder hun kont. Want als je je zelf als ondernemer serieus neemt, dan laat je je geen knollen voor citroenen verkopen. Onderneem dus actie als een klant een betalingsafspraak niet nakomt. Als ondernemer sta je ook in je recht als je verlangt dat je klanten binnen 30 dagen hun factuur betalen. Deze eis komt niet uit de lucht vallen. Voor transacties tussen bedrijven geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Alleen als beide partijen er mee akkoord gaan, is het mogelijk om een betalingstermijn van 60 dagen te hanteren.

Debiteurenbeheer stap voor stap

Hanteer bij debiteurenbeheer een vast stappenplan. Uiteraard geef ik je graag beproefde tips om je hierbij op weg te helpen. Goed debiteurenbeheer begint met het opstellen van een aantal vaste ‘regels’. Wat onderneem je vanaf het moment dat je een factuur verstuurt? Onderstaand schema bevat alle acties na facturatie en een betalingsafspraak van 30 dagen.

  • Dag 1: factuur verzenden
  • Dag 30: factuur vervallen
  • Dag 31: klant bellen, vragen naar betaling
  • Dag 38: betalingsherinnering sturen
  • Dag 45: laatste dringende telefoontje naar uw klant
  • Dag 50: 14 dagen brief/laatste sommatie
  • Dag 64: vordering naar incassobureau

Afspraak maken of meer informatie over betalingsafspraken?

Hanteer je als ondernemer een andere betalingstermijn? Of wil je graag ondersteuning bij het opstellen van een debiteurenschema voor je bedrijf? Incassoplein staan je graag met raad en daad terzijde om debiteuren hun betalingsafspraak te laten nakomen. Bel (040) 241 10 36 of vul het contactformulier op mijn website in om een afspraak te maken.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...