‘Ik ben varkensboer of liever gezegd spaarvarkensboer’

spaarvarkensboerMijn eerste spaarvarken. Met weemoed denk ik terug aan dit cadeautje van de bank. Regelmatig stopte ik er een stuiver of een dubbeltje in. Of kwartjes als ik op zaterdag een heitje voor een karweitje deed. Op verjaardagen en bij goede rapporten was ik een grootverdiener: mijn spaarvarken liet zich dan vetmesten met guldens en rijksdaalders. Trots beheerde ik – als een echte bank – mijn eigen spaarcenten. Ik kon wel janken toen het varken sneuvelde. Een bankemployee incasseerde het geld, om het op mijn spaarrekening te zetten.

Beklijvende elevator pitch
Als professional in credit management denk ik regelmatig terug aan mijn eerste, roze spaarvarken. In al zijn levensfasen is het symbool geworden voor de 3 disciplines die ik beoefen: kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. Bij netwerkbijeenkomsten vermoei ik collega-ondernemers liever niet met uiteenzettingen over incasso waarvan er dertien in een dozijn passen. Ik kies voor de beklijvende elevator pitch met behulp van een voorwerp. Zo’n plakverhaaltje is leuk om naar te luisteren en laat zich gemakkelijk doorvertellen. Daarom stel ik me sinds kort voor als varkensboer. Of liever gezegd spaarvarkensboer.

Pas op bij magere speenvarkens
Als je als ondernemer zaken gaat doen met een (potentiële) klant, wil je natuurlijk weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Of met andere woorden: heeft die klant voldoende geld in zijn spaarvarken zitten? Een actuele creditscore geeft inzicht over de inhoud van het spaarvarken. Bij een mager speenvarken moet je op je tellen passen. De kans dat een factuur veel te laat of niet betaald wordt, is groot. Bij een vetgemest spaarvarken kun je met een veel geruster hart de handtekening onder een offerte zetten.

Rammelend spaarvarken
Ook bij debiteurenbeheer speelt het spaarvarken een prominente rol. Bij deze discipline gaat het vooral om je eigen spaarvarken. Na een verkocht product of een geleverde dienst heb je recht op je geld. Met dat geld moet je je eigen spaarvarken vullen als de betalingstermijn verstreken is. Wat onderneem je om dat voor elkaar te krijgen? Wees op je hoede: als je spaarvarken niet meer rammelt, kun je zelf in de problemen komen.

Spaarvarkentje wassen
Betalen klanten niet of veel te laat? Geen probleem. Incasso is een beproefde methode om het spaarvarken van debiteuren eens goed te wassen. Vaak is gewoon omschudden van het spaarvarken voldoende om je geld te krijgen. Soms zijn er hardere maatregelen nodig. Ik hamer erop dat deze methode extra kosten met zich meebrengt. En meestal een spaarvarken dat sneuvelt.

Heb je het gevoel dat de smoezen van debiteuren als een tang op een spaarvarken slaan?
Mail of bel (040) 241 10 36 dan voor een afspraak met de beste spaarvarkensboer van Eindhoven en omstreken.


Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...