Het is balen als klanten niet op tijd betalen. Zorg dat je debiteurenbeheer professioneel aanpaktVerhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n gesprek had ik vorige week tijdens een netwerkdiner. Een ondernemer – met als tekst ‘ontzorgt ICT in het MKB’ op zijn bij Vistaprint gedrukte visitekaartje – had het hoogste woord over zijn betalingsmoraal. ‘Ik betaal mijn facturen nooit op tijd’, zei hij met een triomfantelijke blik in zijn ogen tegen zijn tafelgenoten. ‘Ik wacht altijd één of twee herinneringen af, voordat ik aan mijn verplichtingen voldoe.’

Incassoboer
Meewarig schudde ik mijn hoofd: ik moest deze eigenwijze man van repliek dienen. ‘Hoe zou je het vinden als jouw klanten er dezelfde moraal op na hielden’, pareerde ik zijn stelling? De man in kwestie keek me over zijn design leesbrilletje aan. Ik merkte dat hij zich ongemakkelijk voelde toen ik mijn visitekaartje aan hem overhandigde. Ik hoorde hem slikken, vooruit hij stamelend zei. ‘Oei, het is natuurlijk niet zo slim om in het gezelschap van een incassoboer zo’n statement te maken.’

Onvoldoende liquide middelen
Ik ben in mijn werkzame leven al voor van alles en nog wat uitgemaakt. De geuzennaam ‘incassoboer’ had ik nog niet eerder gehoord. Ook al is er een wellicht een gelijkenis met de titel ‘spaarvarkensboer’ die ik zelf regelmatig tijdens netwerkbijeenkomsten gebruik. Maar goed, ook deze reactie vroeg natuurlijk om een tegenreactie. ‘Ik ken ondernemers die failliet dreigen te gaan, omdat ze over onvoldoende liquide middelen beschikken’, legde ik hem voor. ‘Het is gewoon balen als klanten niet op tijd betalen. Een betalingsafspraak is ook een afspraak. Het is de normaalste zaak van de wereld om je daaraan te houden.’

ICT-boer met kiespijn
Ik merkte dat de overige tafelgenoten blij waren met mijn verbale interventie. De man keek als een ICT-boer met kiespijn. Tussen de carpaccio en de varkensmedaillons met tutti frutti oogstte ik lof met mijn uiteenzetting over het verschil tussen mijn expertises en mijn ondernemerschap. ‘Om eerlijk te zijn, ben ik als ondernemer notoire wanbetalers liever kwijt dan rijk’, vertelde ik glimlachend. ‘Als incassospecialist kan ik ze echter niet missen, omdat ik dankzij wanbetalers een deel van mijn brood verdien’.

Stappenplan debiteurenbeheer
De vrouw rechts naast me vroeg of ik nog enkele tips had om klanten sneller te laten betalen. ‘Ik vind het heel lastig om cliënten waar ik al jaren een goede band mee heb een herinnering of een aanmaning te sturen.’ Ik voelde me gevleid door haar oprechte vraag. ‘Soms moet je de put dempen, voordat het kalf verdronken is’, begon ik mijn antwoord cryptisch. ‘Als je debiteurenbeheer volgens een vast stappenplan uitvoert, dan weten jouw klanten precies waar ze aan toe zijn. Geef me jouw visitekaartje, dan stuur ik je een linkje naar het stappenplan op mijn website. En als je er zelf geen tijd voor hebt, dan weet je me te vinden.’


Debiteurenbeheer: het is balen als klanten niet betalen
Getagd op:

Eén gedachte over “Debiteurenbeheer: het is balen als klanten niet betalen

  • Hee Maarten, André,

    Ik lees je blog elke keer met plezier. De schrijftoon bevalt me. Blij dat ik je ooit op de Social Media tegenkwam. Ik heb een vraagje: is 64 dagen niet nogal lang voor er een incassoprocedure wordt begonnen? Kan dat niet een stuk korter? Pakweg na anderhalve maand of zo?

    Met hartelijke groet en ga vooral zo door,

    Ben Gidding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *