Betalingstermijnen: grote vissen zwemmen niet langer in troebel water

betalingstermijnenKleine bedrijven gooien graag hun hengeltje uit bij grote bedrijven. Prima. Vanuit het oogpunt van continuïteit is het ook aantrekkelijk om voor grote jongens te werken. Het viswater waarin gehengeld wordt, begon echter troebel te worden. Grote vissen zwemmen namelijk graag door de mazen van de wet. Zeker als het gaat over de lengte van de betalingstermijnen die ze hanteren. Zo veranderde de visvijver steeds meer in een poel des verderf. Want zeg nou zelf: hoe blij ben je als je een grote vis aan de haak slaat en 90 dagen of meer op je centen moet wachten? Gelukkig zorgt de Wet late betalingen per 1 juli 2017 voor helderheid.

Uitzonderingsbepaling op termijn van 30 dagen

Tussen bedrijven onderling geldt in Nederland een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Dankzij een uitzonderingsbepaling rekten sommige grote bedrijven hun betalingstermijn eindeloos op. Kleine ondernemingen – zoals ZZP’ers en mkb-bedrijven – waren de dupe van deze termijnen van soms wel 90 tot 120 dagen. De wet stelde dat beide partijen akkoord moesten gaan met de uitzondering op de regel.  En hier zat nu juist de crux. Kleine ondernemingen konden zich niet wapenen tegen deze lange betalingstermijnen. De onderhandelingspositie was namelijk ongelijk. In een afhankelijke positie zeg je geen néé tegen een betalingstermijn van 60 of 90 dagen. Had je wel de ‘guts’ om dit te doen, dan stonden er genoeg concurrenten in de rij om jouw plekje in te nemen.

Nieuwe Wet late betalingen 

Als ondernemer en incassospecialist ben ik altijd een fel tegenstander geweest van misbruik van de bestaande uitzonderingsbepaling. Mijn blog ‘Zeg Douwe, pleur eens op met betalingstermijnen van 200 dagen’ gaat over dit onderwerp. Gelukkig zet een nieuwe wet binnenkort een streep door de huidige uitzonderingsbepaling. De Eerste en de Tweede Kamer hebben een nieuw wetsvoorstel aangenomen. Met ingang van 1 juli 2017 treedt deze nieuwe wet in werking. Voortaan mogen grote ondernemingen geen extreem lange betalingstermijnen meer hanteren bij transacties met kleine ondernemingen.

Sterkere juridische positie  

Kleine ondernemers juichen het vanzelfsprekend toe dat grote bedrijven de uitzonderingsbepaling niet meer mogen gebruiken. De Wet late betalingen verbetert hun juridische positie dus aanzienlijk bij overeenkomsten met grote ondernemingen. In de nieuwe wet blijft een betalingstermijn van 30 dagen de norm. Onderling mogen bedrijven een betalingstermijn van maximaal 60 dagen afspreken. Dus betalingstermijnen van meer dan 60 dagen behoren definitief tot het verleden.

Actie ondernemen

Voor ZZP’er en MKB-bedrijven is het verstandig om actie te ondernemen en in te spelen op de Wet late betalingen. Geef prioriteit aan de volgende 3 actiepunten:

  • Neem je betalingstermijn van 14 of 30 dagen op in je algemene voorwaarden en verwijs naar de nieuwe wet
  • Overhandig en bespreek bij elke opdracht of transactie van tevoren je betalingsvoorwaarden en refereer ook hier naar de wet
  • Hanteer bij facturering alle gevraagde richtlijnen van klanten om de doorlooptijd van facturen in te korten (denk aan vermelding van bijvoorbeeld opdrachtnummers of klantnummers)

De wet in de praktijk

De kans bestaat dat grote vissen alsnog door de mazen van de wet probeert te zwemmen. Wat gebeurt er als zij een betalingstermijn van langer dan 60 dagen willen overeenkomen? In dat geval wordt deze termijn nietig verklaard en omgezet in een betalingstermijn van 30 dagen. Als ze na deze 30 dagen hun factuur betalen, zijn ze bovendien de wettelijke handelsrente verschuldigd. Bovendien is het mogelijk om buitengerechtelijke incassokosten te vorderen. Komt het zo ver, dan neemt Incassoplein u graag deze zorg uit handen. We hebben al vaker succesvol met dit hengeltje gevist.

Bekijk al mijn blogs

Vorderingen innen, zonder honkbalknuppel of stalen neuzen

Vorige week kon ik een brede grijns niet onderdrukken. Tijdens een kennismakingsgesprek zei een potentiële opdrachtgever: ‘Je ziet er helemaal niet breed en sterk uit’.  Ik kon het niet nalaten om haar voorzet te verzilveren. ‘Dat klopt. En ik heb ook geen...

Wanbetalers kun je missen als kiespijn

Verhalen over koetjes en kalfjes kunnen me gestolen worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Als ondernemers een betoog afsteken over wanbetalers en incasso, dan spits ik mijn oren. Zeker als ze hun betaalgedrag uit de doeken doen. Een sprekend voorbeeld van zo’n...

Kun je facturen niet betalen, sla een beurt over

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik heb vorige week in de gevangenis gezeten. Niet omdat ik de wet overtreden had. Maar omdat het geluk mij vergat toe te lachen. Als ik 7 had gegooid, waren 3 Rotterdamse straten in mijn bezit geweest. In plaats van op Hofplein...

Debiteurenbeheer uit handen geven, waarom zou je dat doen?

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ondernemers die de kantjes ervan aflopen. Zeker als ze voor hun dienstverlening een vorstelijke vergoeding vragen. In ruil daarvoor vraag ik honderd procent inzet en een tijdige betaling. Vorige week kaartte een bevriende...

Rechtsgeldige factuur: dé finishing touch van elke transactie

Pas geleden viel mijn blik op een opvallend bericht in de krant: ‘Liefdesbrief 40 jaar te laat bezorgd’. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Echt een gevalletje van ‘mosterd na de maaltijd’. De verliefde man kreeg geen reactie op zijn brief, dus hij dacht: de...

Pas op voor spookfacturen

Als klein jongetje geloofde ik dat er spoken onder mijn bed zaten. Vandaag de dag niet meer. Spoken bestaan niet, spookfacturen wel. Annemarie - een klant van mij - weet daar alles van. Ze kreeg het Spaans benauwd, toen ze ontdekte dat ze per ongeluk een spookfactuur...

Betalingsvoorwaarden: papieren tijger of juridisch bewijsmiddel?

Als ik wanbetalers bel en informeer naar de reden om niet te betalen, zijn de reacties heel divers. Soms toont een debiteur alle begrip, maakt het geld zo snel mogelijk over of spreekt een betalingsregeling af. Soms werkt zo’n telefoontje ook als de spreekwoordelijke...

Debiteuren aanmanen: ken jij het klappen van de zweep?

Voor veel ondernemers is ‘debiteuren aanmanen’ geen favoriete bezigheid. Ze vinden het lastig om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. Of ze zijn bang dat ze de goede relatie op het spel zetten. Liever schakelen ze mij in om een betalingsherinnering te sturen...

Verschil tussen betalingsherinnering en aanmaning

Ondernemers hebben een hekel aan klanten of debiteuren die niet of veel te laat betalen. Vooral de notoire wanbetalers zorgen voor ergernis en irritatie. Niet altijd is er sprake van opzet. Soms ziet een klant de factuur over het hoofd of beschikt hij over onvoldoende...

Handige, praktische tips voor debiteurenbeheer

aaVorige week liep ik een oud-klasgenoot van de middelbare school tegen het lijf. Bij een tankstation aan de A2 kruisten onze wegen elkaar bij het koffie-apparaat. Terwijl we lurkten aan een plastic bekertje cappuccino bleek al snel dat Harry – laat ik mijn klasgenoot...